Nallo
Beträffande all vintertältning så finns det nog inget tält i världen som klara att sopa bort kondensen.
Innertältduken blir mycket kall (minusgrader) och det innnebär att det alltid blir rimfrost då din utandningsluft avsätter sig på tältduken.
Detta löser man så att när man river tältet tar man bort innertältet, vänder det in och ut, skakar bort den rimfrost som sitter på duken.
Övrig tid på året när det är över noll så blir det ju garanterat kondens när luftfuktigheten är hög.
Har varit ute under alla årstider med mitt Keron.
Blev besviken när jag i november upptäcker att det är blött på innertältet. Det regnade och var mycket fuktigt. Alla grejer var torra och det läckte inte.
Men det var droppar på innertältet.
Ringde Hillerberg. Jag fick förklaringen, luftfuktigheten extremt hög.
Åtgärd: Ha alltid en vetexduk med som fuktas. Stryk den sedan på insidan av innertältet. Då sugs alla droppar upp och innertältet är tort när du packar.
Största problemet med alla tält är sömmarna. Är de dåligt gjorda så läcker det där. Samma med blixtlåsarna. Men det löser man genom att använda silikonfett. Spänn inte duken för hårt, det gör att blixtlös och sömmar sträcks.
Har inte haft problem någon gång sedan jag vidtagit dessa åtgärder trots att det många gånger vart som att tälta under ytan på en jokk.