Keron 3 och + GT
Hej!
Jag har ett Keron 3. Köpte snart till en GT-del för vinterbruk.
Kan bara konstatera att det är ett perfekt tält för två personer. Tre är inga som helst problem att sova i.
Det är bara att konstatera att det ÄR kvalitet i de av Hillebereg tillverkade tälten. Vilken fabrikant moterar upp alla tält för kontroll före leverans?
Jag har dessutom ett tält till för ensamvandring, Akto.
Båda tälten sätter man upp på mindre än fem minuter även om det är blåsväder. Sen står de pall för det värsta väder.
Plus för alla dessa tält är att de går att sätta upp ytter tältet för sig och sedan hänger man i innertältet.
Det är mycket bra vid regn. Då går det att packa ner innertältet utan att det blir blött samtidigt som man kan packa sin ryggsäck i det kvarvarande yttertältet.
Detta river man lätt sedan och hänger utanpå ryggsäcken i den medföljande påsen.
Sedan är det bara att sätta upp det i omvänd ordning.
En finess till som många inte utnyttjar:
Att sätta upp yttertältet när man rastar så får man både vind och regnskydd. Man spar dessutom på bränsle och kokar maten fortare om inte värmen blåser bort.
Om man är försiktig och använder gas som bränsle går det aldeles utmärkt att laga maten I tältet, ialla fall i absidern.
Jag har gjort detta i över 10 år utan problem.
Båda mina tält finns bara ett ord BRA!
ingvar
9219; sa:
Har nog själv bestämt mig för ett Hilleberg Keron 3 tillsammans med flickvännen men efter lång tvekan över just det som påpekats, det är ett rätt dyrt tält som av marknadsföringen att döma är optimerat för att hoppa stylta till sydpolen och tillbaka. Skulle faktiskt kännas mindre som en overkill om de inte tryckte så mycket på Skinnarmo, specialstyrkor och fjällräddningsgrupper.
Men, som jag ser det, med ett Hilleberg får man ett garanterat högkvalitativt tält, funkar året om och just Keron är det enda av Hillebergs tunneltält,och ett av de få överhuvudtaget vad jag kunnat hitta,med två absider och två ingångar. Att det sedan är dyrt, det får man försöka motivera med att servicen enligt uppgift är ypperlig, det kanske man inte kan räkna med om man köper billigare svenska (Fjällräven) eller utländska tält.
Lycka till.
[Ändrat av 9219 2005-04-25 kl 08:41]