Det väsentligaste är en daggfri, någorlunda dragfri sovplats. De flesta tält från Jytsk till värsta expeditionsmodellen uppfyller det.
Den som vill ha jämfört flera olika tält av olika fabrikanter, i olika vikt och prisklasser har sannorlikt inte gjort sitt eget hemarbete färdigt och framför allt inte den där 13e månadspengen tillgänglig i kontanter....
Själv har jag tält av många fabrikat och brukar normalt mest tarp, för den är lättast, luftigast och ger mest friluftskänsla för mig.
Många fiffiga tält blir tyngre pga alla finesserna. Vill du bära de halvkilona?
Hållfastheten diskuteras som om man kunde tälta på toppen i full storm, det kan man med kvalitetstält och oftast blåser de sönder då.
Reflexer har diskuterats som om inläggsförfattarna hade tält från förra årtusendet. Mycket upplysande, men lite sent...
Vill man jämföra tält från olika tillverkar istället för specifika modeller bör man nog jobba än mera själv med kataloger, butiker och på nätet.
Att Hillibanerna dyker upp är bara att förvänta sig här på Utsidan. Jo jag har några HB oxså, lätta, välgjorda och med reflexer....
//J