Hilleberg vindsäck hur använda

Jag budade hem en Hilleberg vindsäck på en aktion och vill höra hur ni använt eran på andra sätt än de
klassiska på vinterfjället.
Tänker mig ha den med som skydd vid skitväder på paddelturen eller sova i den. Då ser jag främst som sittande i den på en klippa och bara hängande över kroppen.
Men har ni använt den som tarp?
Hur funkar den gula delen med regn?

Ta med ett bra tält istället. Vindsäck är väl en sådan där onödig pryl för dom som inte lyssnat på väderprognosen.

Vindsäcken är en sjukt bra pryl. Vi använder den vid diverse olika turer när man bara är ute över dagen. Är det skitväder, så får man bra lä inne i den om man vill komma undan från vädrets makter en stund. Blir påfallande stilla i den. Sömmarna är inte tejpade, men annars tycker jag att tyget funkar fint mot vatten. Men ska du sova så är nog ett tält bättre.

Ta med ett bra tält istället. Vindsäck är väl en sådan där onödig pryl för dom som inte lyssnat på väderprognosen.
Eller för dom som har lyssnat på väderprognosen men ger sej ut ändå.
Vad jag har förstått så är den inte en ersättning för ett tält och det underlättar enormt att slippa den kalla blåsten när man tar en paus, utan att behöva krångla i 5min för att få upp ett tält, som sen ska rivas.

Jag har missat vad den väger, men det kan inte vara många 100 g?

Nu hittade jag det, 460g för 2 personer och det är ingen vikt om man bara ska vara ute i några dagar men mycket värt som vindskydd och regnskydd!

Senast ändrad:
Svar det blev modell 3 person men det fick jag mäta mig till. Ingen text om storlek som jag hittar. Kom 2 personer som en senare modell och därför ingen text om storlek?

Svaret ovan fattar jag inte. Jag har lite högre risktänk än bara gå på SMHI.
Men som rast och nödbivak vid skridskoturer tror jag den blir perfekt.

Lite nyfiken vad det gula tyget klarar i regn. Om det inte funkar i regn är en typ jervensäck bättre för rast med kajaken.

Även som skydd när man tittar i tubkikaren tänker jag en vindsäck kan vara skönt.

Min vindsäck har mest fått verka som vindvägg, trädd över skidor, vid solraster. Förbered er att hålla i den när den behövs, vi har grävt vindgrop innan vi tog upp vindsäcken ur dagsturssäcken.

Har ni med dem på sommarturen också, eller är de mest för vintern? Verkar smart, men, känner inte ett behov av dem för sommaren. Känner folk som haft såna på kajaktripper.

Har ni med dem på sommarturen också, eller är de mest för vintern? Verkar smart, men, känner inte ett behov av dem för sommaren. Känner folk som haft såna på kajaktripper.
Min Hilleberg 3pers vindsäck väger tydligen 580 g och det är mycket på en fjällvandringstur.
Men i kajaken och fågelskådare kommer den bli bra.

Men jag har en Jerven original som väger 650 g och den är bra men är mindre och helt vattentät.
Jerven funkar även som poncho och jacka som plus.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg