Hilleberg på Naturkompaniet?

Är det någon som vet varför det inte längre finns något Hillebergsortiment på Naturkompaniets hemsida? Förra veckan, eller om det var tidigare den här veckan, fanns ett stort sortiment (jag tänkte åka dit och komplettera med tältpinnar) men nu när jag söker får man upp 0 produkter av märket Hilleberg.
Någon som vet, är detta temporärt (hårda förhandlingar med leverantören?) eller tänker de enbart sälja sitt eget märke, det där med räven på? :)
Hur ser det i så fall ut i butikerna, säljer de ut Hillebergtält eller har de helt enkelt plockat bort det ur sitt sortiment?

Ehh - varför inte fråga dem?

Telefon: 08-20 03 42
E-post: info@naturkompaniet.se

(Det här svaret gav jag egentligen mest för att jag är så förundrad över att det är så många på Utsidan som frågar om produkter och produkters egenskaper som man lätt hittar får svar på från på tillverkarens hemsida och/eller lämpligen enklast o bäst tar reda på genom att kontakta tillverkaren eller återförsäljaren i fråga).

Ehh - varför inte fråga dem?

Telefon: 08-20 03 42
E-post: info@naturkompaniet.se

(Det här svaret gav jag egentligen mest för att jag är så förundrad över att det är så många på Utsidan som frågar om produkter och produkters egenskaper som man lätt hittar får svar på från på tillverkarens hemsida och/eller lämpligen enklast o bäst tar reda på genom att kontakta tillverkaren eller återförsäljaren i fråga).

Kan ju vara så att de inte svarar i telefonen på helger?
Och sitta i telefonkö och vänta är ju inget jag tycker är så roligt.
Varför då inte fråga här och kanske få svar direkt?
Tycker att det verkar väldigt smidigt........

Hej oldtimer,

Jodå, jag har mailat till Naturkompaniet och hoppas på svar under veckan. Jag fyller på med deras svar när det kommer!

Jag ställde även frågan här dels för att kunna få lite "skvaller", dels för att väcka eventuell "opinion" och visa på efterfrågan. Jag tycker det är synd om en kedja som Naturkompaniet utarmar sitt sortiment till att endast omfatta de märken som ingår i koncernen och då utesluter smalare kvalitetsmärken som t.ex. Hilleberg. Jag vet inte alls om så är fallet dock :)
Jag uppskattar en välsorterad butik "på hemmaplan" för att slippa beställa allt på nätet.

På forum som detta brukar man även få snabba och bra svar och svaren syns även för andra som skulle kunna vara intresserade.

fjällräven har precis släppt en massa nya/uppgraderade tält, kanske vill dom inte ha konkurrens från hilleberg. prismässigt verkar de ligga på samma nivå

Det känns som det är vaj på Naturkompaniets hemsida. Söker man på exvis Ospray så dyker bara en produkt upp, ett reseöverdrag för ryggsäckar. Sökning efter Calazo ger bara en bok, Stora boken om klättring.

Ska bli intressant att se vad Naturkompaniet svarar. Man får många träffar på deras (Fenix) egna märken, Hanwag, Fjällräven, primus osv. men de flesta andra produkter/märken verkar vara bortplockade ur deras sortiment, i alla fall på webben. Jag gissar/befarar att det är en strategi för att sälja mer av egna produkter med god marginal, vilket man ju kan ha förståelse för...

Ska bli intressant att se vad Naturkompaniet svarar. Man får många träffar på deras (Fenix) egna märken, Hanwag, Fjällräven, primus osv. men de flesta andra produkter/märken verkar vara bortplockade ur deras sortiment, i alla fall på webben. Jag gissar/befarar att det är en strategi för att sälja mer av egna produkter med god marginal, vilket man ju kan ha förståelse för...

Blir väl som på Ica. Bara egna märken. Fenix Outdoor koncernens produkter och nån enstaka ytterligare leverantör som inte är uppköpt ännu.
Konkurrensen hämmas när företag får för stort grepp på en marknad vilket kan innebära risk för minskad produktutveckling och ökad prisutveckling.

Det kan vara så att Hilleberg åter prioriterar kunder i andra länder än i Sverige eller åtminstone struntar i Naturkompaniet.
För ett antal år sedan när jag var på min lokala Naturkompaniet butik kanske i april eller maj, och en kille ville köpa ett Hilleberg tält, så var svaret från dom i butiken något i stil med ”Hilleberg levererar inget till oss förrän i september” (eller om det var oktober minns ej). Hur som helst ville han(kunden) inte vänta med att köpa tältet när sommaren och semestern länge sedan var förbi.

När jag kom hem så kollade jag på https://www.globetrotter.de/ där jag handlat minst en gång sådant som jag inte lyckats hitta i Sverige, och dom hade vissa Hilleberg tält på lager och resten jag kollade var det något i stil med ”liefbar 1 voche” som jag med inte alltför bra kunskaper i tyska tolkade som att det var en veckas leveranstid.

Vet man vad man vill ha för tält så finns det andra ställen än Naturkompaniet att handla på och nu kan man tydligen köpa sandfärgat/gulaktigt i Sverige. För kanske 10 år sedan så vägrade Hillberg sälja dom i Sverige, medan det gick bra att beställa från Tyskland vilket en kajakbekant gjorde

Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
mattiasland Höjden på Hilleberg Akto Bo och sova 15
monokrom Tips på Tarp! Bo och sova 9
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
perlowdin Kvaliteten på Hilleberg Bo och sova 2
hfm76 Garanti på Hilleberg Bo och sova 2
reflex Färgvalet på ett Hilleberg. Bo och sova 21
mhz82 Vattenpelare på Hilleberg/Kerlon 1500 Bo och sova 1
scew Priser på Hilleberg Bo och sova 8
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg