Hilleberg eller Bergans...?

Jag har tältat extremt många nätter. De detaljer som jag önskade mig fanns på Hillebergstälten. Det är utprovade tält med många kluriga lösningar. En jag önskade mig var att stångksnalens öppning skulle vara snedskuren. Man kanske inte tänker på det men är man själv en innovativ person ser man alla klurigheter.

Hillebergs tält är extremt väl planerade, vissa har dessutom varit med sedan 80-talet och förfinats varefter.

Sedan så är de tillverkade av genomgående bra material. Och på det har de ett bra varumärke.

Bergans vs Hilleberg är som att jämföra Volvo v70 vs Mercedes G55 AMG. Ena är bra, andra är grym. Själv har jag ett Bergans Compact och skulle gärna ha ett Nammatj 3GT.

Får man fråga vad det är som får dig villig att betala 6000 för berganstältet? Då kanske det är enklare att svara på om det är värt för dig att lägga de där 4500 till.

Jag har omkring 15 tältnätter per år och har väl haft det sedan ungdomen. Provat många olika modeller och märken.

Det viktigaste är att du köper ett tält enligt ditt användningsområde. Fast det är du säkert på det klara med.

Så var det detta med vilket märke. I Sverige så är Hilleberg någon form av ikon och statusprodukt. Mycket bra tält med hög kvalité överlag. Äger själv ett Nallo 3GT.

Men, det finns även om vi svenskar har svårt att tro det väldigt många andra riktigt fina tältfabikat. Norska Helsport och då speciellt deras extremserie är otroligt fina tält. Skulle personligen säga att dom är bättre än HB. Gillar skarpt deras kupoltält och äger själv ett. Ventilationen i tältet bland de bästa jag haft.

Bergmans gör bra tält ingen snack om saken men snäppet under. Om man själv inte gör några extremturer ett bra val och så får man pengar till en resa över också. Samma får väl sägas om fjällräven även om jag ser dom som snäppet under bergans.

Ute i Europa finns måånga, många fina tältmärken. Tjeckiska Huskys extremserie är kalastält för billig penning. Vaude, Jack wolfskin, black Diamond och mängder mer

Amerikanska tältmärken har jag dock överlag haft svårt att förlika mig med. Mycket lösa delar och sällan sammankopplade inner och ytterdukar.

Exped

Skulle rekomendera dig att titta på Exped Venus 3. Skulle jag välja alla dagar i veckan före både Bergans och Hilleberg. Allra helst för prisskillnaden på det sistnämda! Dom pengarna du betalar extra för ett Hilleberg är det inte värt. Äger själv ett Exped Venus 2 Extreme, bästa tält jag haft. Har haft både Bergans, Helsport, Hillberg och Exped.

Nu handlar ju tråden om Bergans och Hilleberg är det då inte där vi ska hålla oss ?

Jag gör ett slag för begagnat.. Du bör kunna hitta ett begagnat Hilleberg i ca samma prisklass som ett nytt Bergans. Finns ingen anledning att köpa nytt...

Mvh // Johannes

Skulle någon vilja förklara denna hilleberghype för mig? Det känns nästan som om folk blir förolämpade om något annat än hilleberg rekommenderas på det här forumet.

Man ser det i varje tråd där en nybörjare behöver ett tält för en vecka i fjällen. Hilleberg! Har du inte råd, -begagnat hilleberg. Vad är grejen?

Svenskar bli lätt stolta för svenska saker, så även i detta fallet och med all rätt.

Mvh // Johannes som inte äger ett Hilleberg.

Om vi nu skall hålla oss till tråden. Jag har både ett Bergans Compact light 3 (som jag även recenserat här på Utsidan) och ett Hilleberg Nammatj 2GT. Att rakt av jämföra dessa två tält är inte helt korrekt, då Bergans tältet är en lättviktsvariant medan Nammatj är mer av expeditionstält med tyngre starkare vävar, kraftigare stänger, markpinnar och dragkedjor. Däremot kan jag jämföra Bergans Compact light 3 med ett HB Nallo3 3GT som är mer likvärdiga tält, och båda tälten har sina skillnader och likheter. Här kommer några reflektioner:
- Bergans tältet har högt monterade ventiler i båda ändar, båda försedda med dragkedjeförsedda snöluckor och myggnät. Detta är en detalj som i varje fall jag tycker är småsnålt att inte Hilleberg har på sina betydligt dyrare Kerlon 1200 tält (i varje fall myggnät).
- Hilleberg har bättre markpinnar, staglinor och linspännare på sina tält. Hillebergs linor syns tydligt, medan jag inte begriper varför Bergans envisas med att monterna mörkgröna/svarta linor på sina tält?
- Stångsektionerna på Bergans tälten är kortare (runt 38cm) än på Hillebergs tält vilket gör att man får ner tältet inkl stängerna överst på tvären i en större vandringsryggsäck - en idealisk placering.
- Bergans tältet levereras med ett bra kompressionsfodral, vilket inte Hilleberg använder.
- Både Bergans (bara på "light" versionen) och Hilleberg använder silikoniserad nylonväv i sina yttertält. Vanliga Bergans Compact använder en enklare PU-belagd väv och är därför inte direkt jämförbar och även billigare.
- Bergans tältet levereras med en lagningshylsa till stängerna, Hilleberg levereras med både en lagningshylsa och en extra stångsektion som extra säkerhet.
- Båda tälten här 9mm alustänger, Bergans är färgkodade mot resp stångkanal. Hilleberg använder DAC, Bergans använder "no name" stänger.
- Bergans tälten har stångkanalerna insydda i yttertältsväven. Hilleberg har stångkanalerna utanpå. Stånghållarna är likvärdiga i material och konstruktion. Markfästena på Hilleberg är bättre än Bergans.
- Tvättlina monterat i Hillebergtältet, bara fästen i Bergans tältet.
- Innertältets konstruktion är ganska likvärdig mellan dessa två tält, dock att hela "väggen" mot absiden går att öppna åt sidan på Hilleberg och få undan den när man ex lagar mat i absiden, medan nederdelen inte har någon dragkedja i Bergans tältet och man får sitta på väven+myggnätet.
- Utrymmesmässigt är Nallo 3GT lite rymligare än Compact light 2, framförallt i fotsektionen där Berganstältet är något smalare. Bergans tältet har 230cm i ligglängd, Nallo 220cm - båda dock med sluttande innertält i fotänden.
- Innertältshöjd på högsta punkt är oavgjort, dvs 105cm.
- Viktmässigt vinner Hilleberg Nallo 3GT (2,9kg) över Bergans Compact light 3 (3,3kg). Nallo 3GT är dessutom bredare i fotänden varför det är mer lämligt som 3 pers tält, medan Bergans Compact light 3 är i trängsta laget för 3 fullvuxna.
- Hillebergs kvalitetskontroll verkar betydligt bättre än Bergans (mitt första Bergans tält visade sig vara felsytt, men Bergans garanti fungerade och de bytte ut det)
- Prismässigt vinner Bergans.

Jag vill däremot poängtera att jag ännu inte använt mitt Bergans under svåra väderförhållanden varför jag inte personligen kan uttala mig om ev skillnader mellan dessa tält i extrema väderförhållanden. Här har trots allt Hilleberg ett gediget rykte.

Ser man på detaljer, så är det ingen tvekan om att Hilleberg förser sina tält med bra detaljer och beprövade kontruktionslösningar. Ett exempel är hur stormlinorna är fästa till tältet vid stångkanalerna där Hillebergs lösning ger ett gediget intryck. Nämner man även Helsport i sammanhanget på denna detalj tycker jag deras lösning med vanliga öljetter är en tveksam lösning på ett så dyrt tält då dessa kan lossna.

OK, tack för svar, men jag är lite nyfiken på frågeställningar i stil med: Vad är det som gör Hilleberg så bra? Vad tappar man om man väljer ett billigare tält? Finns det någon som har koll på skillnaderna? Mitt önskemål är kupoltält för minst tre personer, med max 5 kg i vikt och som ska kunna funka under 4 säsonger. Jag tycker att Bergans är attraktivt, särskilt med avseende på invändig volym och priset. Fjällräven kan vara ett alternativ, men har bara 110 cm i takhöjd och av erfarenhet vet jag att jag uppskattar varje extra cm över huvudet. (Så klart kan säkert för höga tält också vara ett problem vid mycket kraftig vind, det inser jag också.)

Om detta tält är av intresse , TNF VE 25

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=THENORTHFACEVE25

så finns det ett till salu på Blocket
http://www.blocket.se/halland/North_Face_VE_25_talt_44184308.htm?ca=8&w=3&last=1

(Och det är inte jag som säljer det.)

Ha det så bra.

...eller EXPED ;-)

Skulle rekomendera dig att titta på Exped Venus 3. Skulle jag välja alla dagar i veckan före både Bergans och Hilleberg. Allra helst för prisskillnaden på det sistnämda! Dom pengarna du betalar extra för ett Hilleberg är det inte värt. Äger själv ett Exped Venus 2 Extreme, bästa tält jag haft. Har haft både Bergans, Helsport, Hillberg och Exped.

Håller med!

Äger själv ett EXPED Venus II Extreme (EXPED är ett schweiziskt märke) och är mycket imponerad av det.
Många som har dem är nöjda och tälten är extremt lätta att sätta upp då inner- samt yttertält sitter ihop. Man trär bara in bågarna i kanalerna och är klar efter 2 min. Sök på Youtube så får du veta mera.

Skulle aldrig i livet slänga ut en massa slantar extra bara för märkets skull då det finns minst lika bra/bättre tält för mindre pengar. "Det är utgifterna man blir rik på"

Venus II Extreme går att köpa för runt 4000 kr. T.ex http://www.outdoor-discount.com/oscommmerce/index.php?cPath=12_16_64

www.exped.com

/Anders

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
erikh1 Fjällräven - Hilleberg eller annat? Bo och sova 2
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Nordiska Motorcyklister HB Soulo - Rött eller Sand? Bo och sova 42
JackLynx800 Hilleberg eller Fjällräven Bo och sova 31
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
Annette A Hilleberg Akto eller Suolo? Bo och sova 20
ilisen Hilleberg kupol eller tunnel? Bo och sova 16
kalle1969 Hilleberg rött eller grönt tält! Bo och sova 135
nallaq Helsport ? eller Hilleberg tält Bo och sova 1
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
Arctic-hiker Hilleberg eller Helsport för 2 personer? Bo och sova 10
Woppe Hilleberg, eller? Bo och sova 22
HW Hilleberg Niak - jättebra eller helkass? Bo och sova 43
perra_pop Hilleberg eller !!?? Bo och sova 6
Ratbert Helsport eller Hilleberg? Bo och sova 8
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
Wad Rött eller grönt Hilleberg? Bo och sova 12
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg