Hillebaner hitåt!

Hillebaner svarar helst i trådar, där trådstartaren uttryckligen undanber sig om tips på just Hillebergstält. Då ser de som sitt kall att frälsa denna hedning. ;-)

/Tommy
 
Tommy125; sa:
Då ser de som sitt kall att frälsa denna hedning. ;-)
Vad är det du insinuerar din himla grabbhalva?!!
Hilleberg är bäst!! Bättre på allt jämfört med alla andra tillverkare! Och bäst för alla behov! Du fattar ju ingenting!!!
 
Enligt Hillebergs hemsida är det samma grundväv, skillnaden är att ytterväven är silikon behandlad medans innertältsväven bara är impregnerad. Detta innebär att innerväven andas bättre än ytter.

De nämner inget om rivstyrka på innerväven så den har antagligen sämre rivstyrka då den saknar silikonbeläggning.

Dragstyrkan är densamma på båda vävarna.

/Ronny
 
Nu hänger jag inte med? Rivhållfasthet, dragstyrka, ånggenomsläpplighet, silikon behandlad, impregnerad å vävar som andas? Fan, man blir verkligen impregnerad av all denna kunskap. Kan man lära sig allt detta på nåogn Hillebanakademi?
Jag köpte mitt tält för att det var ett litet tunneltält, jag fick den i röd färg, den kostade mycket och hade rätt 'brand' på sig. Eller som våra grannar i öst säger 'braandi'
 
Rungá; sa:
Nu hänger jag inte med? Rivhållfasthet, dragstyrka, ånggenomsläpplighet, silikon behandlad, impregnerad å vävar som andas? Fan, man blir verkligen impregnerad av all denna kunskap. Kan man lära sig allt detta på nåogn Hillebanakademi?
Jag köpte mitt tält för att det var ett litet tunneltält, jag fick den i röd färg, den kostade mycket och hade rätt 'brand' på sig. Eller som våra grannar i öst säger 'braandi'

Instämmer, jag citerade bara hilleberg.se för att hjälpa till att svara på tidigare fråga..'

/Ronny
 
Sen kan man ju fråga sig om det är vävens draghållfasthet eller ett klistermärke som gör mest nytta när det blåser.
Jag kan hellre mer om hållfasthet än om klistermärken (även om jag kan en hel del om klistermärken också ;) ).
 
Rungá; sa:
Nu hänger jag inte med? Rivhållfasthet, dragstyrka, ånggenomsläpplighet, silikon behandlad, impregnerad å vävar som andas? Fan, man blir verkligen impregnerad av all denna kunskap. Kan man lära sig allt detta på nåogn Hillebanakademi?

*asg*

Tja tänk dig en Hillebanakademi.
När du köper ditt tält, så får du hämta det själv på en otillgänglig plats i fjällen.
Där väntar ett träningsläger och du får börja med att sätta upp ett tält från buttericks från 1800 frös ihjäl, på tid, sedan ta ner det och sätta upp det igen under överinseende av en uber meister som när han är nöjd kommer att ge dig några böcker om rivstyrka, impregnering, ånggenomsläpp, matrialvård mm, sedan får du göra prov, sedan är det ut o packa ner tältet och sätta upp det mitt i vindtunneln som går på högvarv. sedan kommer natten då du skall lära dig hur du sätter upp det på tid i mörker och i full storm, sedan får du sova i det tältet i vindtunneln.

Dagen efter får du göra om samma sak fast med ett Hillebergs tält och får se hur underbara de är,
men du kommer inte därifrån förrän du svarat rätt på alla frågor och varje fråga som du svarar fel på eller ens tvekar det minsta så blir det att packa ihop butterickstältet och upp med det 25kg tunga tältet på ryggen och springa 8 varv runt campingen.

Det är väl inte underligt att man blir hilleban

;-)

fast skämt åsido tror jag nog att om det funnits något liknande fast för alla möjliga olika tält så hade jag nog tagit med mitt staika och tagit den helgen till en sådan övning, speciellt med vindtunnel osv så man får testa på det innan man verkligen behöver det och under överinseende av folk som kan komma med goda råd osv. Gärna med andra inslag än just bara tält då.

/Torbjörn
 
Nordesjö; sa:
Sen kan man ju fråga sig om det är vävens draghållfasthet eller ett klistermärke som gör mest nytta när det blåser.
Jag kan hellre mer om hållfasthet än om klistermärken (även om jag kan en hel del om klistermärken också ;) ).
Men Maritn du förvånar mig ... eller inte. Brand is everything! Jag behöver inte läsa om hållfasthet när jag har rätt klistrermärke på tältet. Det är ju märket som kostar! Visserligen ingår onödig information i skapandet av varumärket:

Grundväv: 45 Denier High Tenacity Ripstop Nylon
Behandling: Belagt med 100 % silikon på båda sidor
Vikt: 65 g/m²
Rivstyrka: 18 kg ISO-139 37-4 (5–6 gånger högre än standardvävar)
Dragstyrka: min. 60 kg ISO-1421(BS 3424 Pt5 7b)
Vattenpelare: 30 kPa ISO-811 (BS EN 20811)
Övrigt: Hög UV-beständighet


Men det är alltid första meningen som gäller

När du väljer ett tält från Hilleberg gör du det för att du älskar att vara ute i naturen. Du vill kunna göra alla tänkbara turer i de mest skiftande miljöer, utan att behöva bekymra dig över tältets funktion och hållbarhet.

När jag köpte tält var det följande priortietsordning som gällde.
1. RÖTT
2. Enkelt att sätta upp
3. 2 pers.
4. 4 säsong
5. Lätt.
6. Pris.
7. Gulligt


Alla citat från http://www.hilleberg.se/
 
Rungá; sa:
Dåliga tältpinnar eller inte nu är iaf Hillebergtältet Nallo GT ett av tre nominerade bidrag till "Swedish Outdoor Design Award". Vinnaren koras 10 november.
Tält kan belönas med 300 000 kronor - ÖP
Någon kåta nominerad :)
Här gäller priset alltså design. Ingen som varit inne på Moskoselkåtans, Tentipis, sida kan väl undgå deras skryt om bl.a. priser, de priserna gäller dock kvalitet och någon designnominering har jag inte sett till:
"International Gold Star for Quality"
"International trophy for quality 1999

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ego Hillebaner! Bo och sova 45

Liknande trådar