Skodonen. Skavsår på båda hälarna där mina Everest ACV (ADV?) slutade. Förmodligen för stora och varma, och felanpassade för mina fötter. Men om lättare skodon, hur skyddar de mot huggormar?
Det är nog viktigare att skydda sig mot rånare i pansarvagn än huggormar. Det ska otroligt mycke till för att bli huggen av orm, är du svårt allergisk kan jag förstå din oro.. även om jag nog anser att den är obefogad. för kortare turer som denna så skulle jag satsa på lättvikt utan att det blir skitdyrt. jag hade valt en lätt sko som är bekväm och väl ingången.
Väskan, packningen. Everest 60 liter. fick i allt utom tält, sovsäck och liggunderlag. Skavde mot bröstmuskulaturen och tryckte rejält bakåt-neråt. Var ute i två dagar, men kände ändå inte att maten räckte. Fyra burkar ärtsoppa, choklad och kaffe. Men skulle ändå inte kunna få i mer i väskan.
60liter är hur mycket som helst..för korta sommarturer i skogsmiljö så finns det ingen anledning till tält. sovsäck och en enklare tarp ( Anders har en finfin hemsida för sånt:
http://www.andersj.se/tarp1.htm ) borde räcka.. när det gäller mat så måste du fundera om, bara ärtsoppan väger mer än vad hela din packning borde väga för 2 dagar.
vatten: använd karta och planera innan så du kan fylla på vatten på vägen, det ska räcka med .5-1.0 liter att bära åt gången
frukost: havregrynspåsar med torkad frukt till exempel.. lätt, billigt och en bra start. vill man lyxa till det finns det färdiga portionsgrötpåsar som endast kräver varmt vatten i en kopp.. varma koppen saftsoppor funar oxå bra.
2 mellanmål: jag gillar varma koppen soppor, enkla och goda.. säkert massor med härdat fett.. gärna skorpor eller kex till detta
lunch och middag: antingen köper man frystorkat vilket e dyrt eller så kör man lite billigare. pasta med färdigsåser eller kanske påssoppa trimmat med nudlar(inte snabbvarianten)..
i fickan.. jag brukar göra dagspåsar med en blandning av torkad frukt och nötter som jag kan mumsa på när jag går..
detta är bara tips och förslag.. det är lätt för mig att laga mat ofta eftersom jag kör gas, det kan bli lite besvärligare att ta fram ett tspritkök 5ggr per dag.. man kan värma mellanmålen på morgonen och hälla i en sirapsflaska och dricka kall.. jag spånar bara.. men du kan inte ge dig ut med ärtsoppa på burk...
Blåsorna. Ska jag tejpa fötterna innan jag börjar vandra? Fötterna fick skavsår på sidorna, vid hälsenan och blåsor på nästan alla tårna och hälen.
vissa måste tejpa sina fötter, inget snack! men det viktigaste är att vårda fötterna innan och se till att skor, sulor och strumpor inte ger upphov till skav. blöt fötterna noga, skär och fila bort allt hårt, smörj in fossingarna varje gång du tar av skorna så håller du dom mjuka och fina.. att härda fötter med valkar är bara skitsnack och korkat!
Byxorna. Ett par Stenmark. Skavde sönder dem och sedan huden vid ljumskarna. Vart hittar jag stryktåliga byxor? Ska det vara läder i ljumskpartiet?
kalsonger med långa ben..
Annars fantastiskt att lyssna till ugglorna inför natten, sedan fårens bräkande inför morgonen även om det lät som om något hotade dem vid en viss tidpunkt, samt slutligen fåglarnas uppvaknande i tidig gryning.
fortsätt att pressa oss på tips.. till slut så hoppas jag att du kan njuta utan skav!