Hiking i Göteborgsområdet?

Hej!
Undrar om någon har tips på bra hikingområden i Göteborgsområdet, eller västkusten? Givetvis känner jag till Delsjöområdet, Vättlefjäll, Svarte Mosse, mm. Då jag har utforskat dessa vill jag nu ha ut mer av vad min hemmanatur kan ge! Tipsa gärna om områden med vindskydd, bra fiske, osv. Hälsningar: Kus.

Jag höll på att missa.....

Jo, jag höll på att missa detta. Områden i Skaraborgsområdet är också intressant, då vi har stuga där. Som sagt, hiking och andra aktiviteter är av intresse! Kus.

Här har du två bra tips:

1. Svartedalen
Ligger mellan Kungälv-Stenungsund-Västerlanda. Gott om sjöar. Mycket kuperat med förkastningsbranter som gör att det bitvis kan vara småjobbigt att ta sig fram i just den riktning man själv tänkt :)
I själva kärnan ligger natureservatet och här finns begränsningar. Du får inte tälta och elda.
vill man gå vidare finns det möjligheter att norrut nå områden runt Ljungskile. fint där också.
Vill man göra det lätt för sig kan man följa Bohusleden från Diseröd eller Grandalen. Vindkydd finns på flera ställen.

2. Risveden
Sjövik-Älvängen-Sollebrunn-Trollhättan
Sjörikt område med en hel del historiska lämningar. Fornborgarna Angertuvan och Rappungaberget vaktar mot de rika bygderna vid Göta Älv (brons- o. järnålder).
Genom denna, då fruktade, skog gick handelsleder från det medeltida Lödöse in mot Västergötland.
Jag vet inte om det finns vindskydd, men det är ju lätt att bära med sig...

Båda områdena räcker till för flerdagsturer

Svartedalen!

Jo, jag vill instämma i att Svartedalen är ett väldigt fint och förvånansvärt okänt område för många göteborgare, helt nära stan. Bohusleden är väldigt vildmarksaktig i detta område.

Förra året vandrade vi dock en bit norr om Munkedal och där gick leden till stora delar på grusvägar - vackra kulturlandskap i och för sig men kanske inte precis vad jag längtade efter... Men om du kollar kartan noga innan så finns det flera fina delar av Bohusleden.

En sträcka som lämpar sig för en längre söndagspromenad är Kåhög-Gunnilse. Kåhög ligger i Partille och dit går det busssar från Gbg och vid Gunnilse kyrka där du kommer fram (om jag minns rätt) går det bussar tillbaka.

//Gunilla

Bohusleden

Tjenare!

Bohusleden går som bekant mellan Göteborg och Strömstad.
Om du söker en led i närheten av Göteborg kan jag rekommendera sträckan från Kungsbacka och ett par mil norrut. Väldigt kuperad terräng med inslag av sjöar både här och där. Tror att vi började vandringen i Grandalen. Det finns god tillgång på vindskydd.

M v h Anders

fortsätt att tipsa!

Hej och tack för de svar jag har fått hittills!
Fortsätt gärna att skicka in svar. Jag kommer att snarast ge mig ut för att prova och utforska dessa områdena. Hälsningar: Kus.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bobkatt Elda "fritt" i Göteborgsområdet? Naturområden 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg