HIGH CAMP Turtagro 2008

Läste en utmärkt artikel i Utemagasinet om High Camp Turtagro, som i år hålls i mitten av maj. Jag och kompisarna tände direkt på idén och ska troligen dit om allt klaffar. Är det någon som har erfarenhet av denna tillställning? Framförallt, kan man låna skidor, pjäxor och övrig randonnéutrustning till toppturerna? (Alt hyra?)
 
Kom igen, ska jag behöva gå till Fjellforum.no, är det inga Utsidanläsare som deltagit i festivalen?
 
Jag med vill....

Detta är inget svar på din fråga utan en ytterligare uppmaning till någon därute att dela med sig av ev. erfarenheter av High camp. Jag och en kompis blev riktigt peppade av denna tillställning. Skulle gärna åka dit, men vill också veta lite mer. Om det finns nån som vart där. Please! berätta:)
 
Tack Marie och Robert. Jag och grabbarna köpte biljetter igår, så det blir High Camp i maj! Eftersom erfarenheterna här verkar vara begränsade får vi helt enkelt göra så att vi kör en miniträff i träffen, kanske lördagkvällen 10 maj på trappan utanför ingången till Turtagro fjällstationen? Vore kul att utbyta erfarenheter med andra Utsidan-medlemmar. Lovar hur som helst att återkomma med en artikel/ recension när jag avnjutit denna festival.
 
Montera en telisbindning på suger daddy-plankorna så blir det väl perfekt?? ;) (i nödfall kan du säkert klara dig med dynafit bindningen, om du kan leva med handikappet att inte kunna svänga telis-style) ;-) ;-)

Allvarligt talat, big daddy är väl att ta i för vårsnön då, men sugerdaddysarna är väl inte bredare än att du kan suga fast dom även om det skulle råka vara lite is i nån nordbrant eller nå´t?

Hare skitkul.

Kan bara inte hålla mig från att flika in lite småskryt:
Kom hem från alperna i söndaskväll efter avklarad haute-route mellan chamonix o zermatt. Superba förhållanden, och bra puder i mängder! Underbart! Ska ladda upp nån bild framöver. Vill tillbaka omedelbart, men jobb o plånbok kräver annat... Aaah!
/Jörgen
 
Montera en telisbindning på suger daddy-plankorna så blir det väl perfekt?? ;) (i nödfall kan du säkert klara dig med dynafit bindningen, om du kan leva med handikappet att inte kunna svänga telis-style) ;-) ;-)

Allvarligt talat, big daddy är väl att ta i för vårsnön då, men sugerdaddysarna är väl inte bredare än att du kan suga fast dom även om det skulle råka vara lite is i nån nordbrant eller nå´t?

Haha, ja, handikappet att klara mig utan telis-svängar har jag vant mig av med dom senaste åren. Helt utan saknad, trots 50-80 dagar per år på telemark under 5 år.

Det ska bli intressant att se vad Big Daddy klarar! Jag ska försöka lämna dom på montering idag så blir det väl att pröva dom nästa vecka. Big Daddy är verkligen lätta så när det inte är svinhårt så kommer det nog gå ganska flott att gå uppåt med dom också (även om Diamir är väldigt oeffektiva att gå med jämfört med Dynafit).

Sugar Daddy är inte så breda, lämpliga turskidor. Går dessutom gissningsvis att bita i på hårdare före, av mina 29 dagar i år har 25 varit puder så jag har inte haft så mycket möjlighet att pröva.

Lägg gärna upp bilder från turen!
 
Jag har varit i Turtagrö och gjort toppturer, men nån biljett behövdes inte då. (Bilder) Vad är High camp?

Är inte Bigdadysarna bra mycket hårdare än Sugardady? Sugardady är hård i mitten och mjuk i ändarna medan Bigdady är mer jämnt styv. Hur som helst, körde en smal skogs-colouir Obertauern i fredags, Tysken jag åkte med hade inga problem att trycka runt sina Bigdadys mellan granarna. Men så hade han nog fler skidveckor än vad vi Svenskar brukar ha skiddagar varje år. Mina spaghettiben hade fullt upp på betydligt mjukare Gotama (telis).
 
"Kan bara inte hålla mig från att flika in lite småskryt:
Kom hem från alperna i söndaskväll efter avklarad haute-route mellan chamonix o zermatt. Superba förhållanden, och bra puder i mängder! Underbart! Ska ladda upp nån bild framöver. Vill tillbaka omedelbart, men jobb o plånbok kräver annat... Aaah!"
/Jörgen[/QUOTE]

Haute Route är på min to do lista, men det är ju det där med tid och pengar. Låter kanon, kul att vädret höll sig bra. Själv kom jag hem från Val Thorens i förrgår, kanonvecka med UCPA, så abstinensen är under kontroll just nu, även jag ska väl ladda bilder.
 
Senast ändrad:
Haha, ja, handikappet att klara mig utan telis-svängar har jag vant mig av med dom senaste åren. Helt utan saknad, trots 50-80 dagar per år på telemark under 5 år.

Det ska bli intressant att se vad Big Daddy klarar! Jag ska försöka lämna dom på montering idag så blir det väl att pröva dom nästa vecka. Big Daddy är verkligen lätta så när det inte är svinhårt så kommer det nog gå ganska flott att gå uppåt med dom också (även om Diamir är väldigt oeffektiva att gå med jämfört med Dynafit).

Sugar Daddy är inte så breda, lämpliga turskidor. Går dessutom gissningsvis att bita i på hårdare före, av mina 29 dagar i år har 25 varit puder så jag har inte haft så mycket möjlighet att pröva.

Lägg gärna upp bilder från turen!


Du Pär, har du någon koll på om man kan låna utrustning på High Camp? Har inte ett dyft vad gäller skidor, bindningar eller pjäxor, och får hyra på vägen upp i annat fall.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikaellundholm High camp i Lyngen Skidalpinism 2
Malmén High Camp Jotunheimen Skidalpinism 0
tallbarr Snöförhållanden kring Turtagro? Skidalpinism 1

Liknande trådar