HFD (Högsta förvaltningsdomstolen) prövar om skidavgift strider mot allemansrätten

Tycker det är trams.
Ingen kan på allvar hävda att det i praktiken är en inskränkning i allemansrätten. Ett skidspår - även ett som är nån meter bred - påverkar inte möjligheterna att röra sig över en yta. Det är inte heller därför någon överklagat beslutet, utan därför att någon vill använda just det preparerade spåret utan att betala för det. Därmed handlar frågan som sagt i stället om spårningen ska finansieras via skatter eller via avgifter. Det kan man ha olika uppfattningar om, men den diskussionen är inte annorlunda än frågorna om finansieringen av en massa andra statliga och kommnala tjänster. Att blanda in allemansrätten känns krystat.
Att anlägga och underhålla privata bilvägar är nog minst lika dyrt, men där får man ändå inte förbjuda andra att gå eller cykla på dem även om man sätter upp bommar, just på grund av allemansrätten. Jag ser inte någon stor skillnad.

Vet vi varför den som har överklagat har gjort det? Jag åker aldrig i preparerade spår men jag tycker ändå att det känns konstigt att kommunen ska kunna ta ut avgifter får det och skulle kunna tänka mig att ta det till domstol om det var min kommun.

..jag tycker ändå att det känns konstigt att kommunen ska kunna ta ut avgifter får det och skulle kunna tänka mig att ta det till domstol om det var min kommun.

Visst kan man tycka att det är en utmärkt sak för kommunen att satsa på!

Men om det saknas ett politiskt mandat att lägga skattepengar på att anlägga skidspår, och de som nytjar dem inte tycker det är värt att själva betala för det så blir det inga skidspår alls - konstigare än så är det väl inte? Kommunen är ju inte tvungen att anlägga några spår för att alla ska kunna ta sig ut och nyttja sin allemansrätt.

Tycker det är trams.
Ingen kan på allvar hävda att det i praktiken är en inskränkning i allemansrätten. Ett skidspår - även ett som är nån meter bred - påverkar inte möjligheterna att röra sig över en yta. .......

Varför är då skidåkarna så arga på mig när jag går i skidspåret, om inte skidspåret på något sätt påverkar mina möjligheter att röra mig fritt?

Varför är då skidåkarna så arga på mig när jag går i skidspåret, om inte skidspåret på något sätt påverkar mina möjligheter att röra mig fritt?

Mera trams! ;)

Ändra till påverkar negativt eller inskränker .. möjligheten att röra sig fritt, om det känns nödvändigt för att undvika missförstånd.

Att de blir arga på dig är ett uttryck just för att du gör intrång på ett värde som har tillförts dem, ett värde som kostar pengar och som någon på ett eller annat sätt måste betala för. De skulle förstås kunna försöka dra dig inför domstol också för att du inskränker deras allemansrätt, men jag tycker att det vore ungefär lika tramsigt. Om du pulsar i djupsnön på ena sidan av det preparerade spåret, och de skidar i snårskogen på den andra så är allt frid och fröjd?

Hur skulle det gå till att driva in avgifterna?

Skidspår anläggs varje år, vindskydd förhoppningsvis en gång. Och t ex Östgötaleden underhålls vad jag vet av diverse ideella föreningar.

Jag har sett ett par exempel på "avgifter" på vandringsleder. På en led i Alaska, USA så fanns vid starten en brevlåda och en uppmaning att betala en summa pengar för utnyttjandet av leden (jag tror att det var blygsamma $5, jag hade ingen växel och la en $20-sedel, utan att gråta alltför mycket).

Jag har också vandrat Vasaloppsleden, där iordningsställda stugor finns med jämna mellanrum. Instruktionen var att i efterhand betala en summa för varje natt man utnyttjat dem. Jag betalade kontant på Vasaloppets kontor i Mora, att döma av deras förvåning verkar det inte vara helt vanligt att folk verkligen betalar... :)

Nå, frågan var nu hur avgifterna ska drivas in och det har jag inget svar på. Men ovanstående exempel visar iaf att "frivilliga" avgifter förekommer (eller rättare, "obligatoriska avgifter som är lätta att smita ifrån").

Att anlägga och underhålla privata bilvägar är nog minst lika dyrt, men där får man ändå inte förbjuda andra att gå eller cykla på dem även om man sätter upp bommar, just på grund av allemansrätten. Jag ser inte någon stor skillnad.

Vet vi varför den som har överklagat har gjort det? Jag åker aldrig i preparerade spår men jag tycker ändå att det känns konstigt att kommunen ska kunna ta ut avgifter får det och skulle kunna tänka mig att ta det till domstol om det var min kommun.

Frågan i målet är om kommunen har brutit mot kommunallagen genom att avgiftsbelägga spår i ett naturreservat som omfattas av allemansrätten. Som KR konstaterade så regleras inte allemansrätten i någon författning, så det återstår att se om hfd kommer att diskutera allemansrätten i den mening som du efterlyser.

...när det gäller skidspår så är frågan enligt min mening snarare vem som ska betala. För kostar gör det.

//J

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg