Att anlägga och underhålla privata bilvägar är nog minst lika dyrt, men där får man ändå inte förbjuda andra att gå eller cykla på dem även om man sätter upp bommar, just på grund av allemansrätten. Jag ser inte någon stor skillnad.Tycker det är trams.
Ingen kan på allvar hävda att det i praktiken är en inskränkning i allemansrätten. Ett skidspår - även ett som är nån meter bred - påverkar inte möjligheterna att röra sig över en yta. Det är inte heller därför någon överklagat beslutet, utan därför att någon vill använda just det preparerade spåret utan att betala för det. Därmed handlar frågan som sagt i stället om spårningen ska finansieras via skatter eller via avgifter. Det kan man ha olika uppfattningar om, men den diskussionen är inte annorlunda än frågorna om finansieringen av en massa andra statliga och kommnala tjänster. Att blanda in allemansrätten känns krystat.
Vet vi varför den som har överklagat har gjort det? Jag åker aldrig i preparerade spår men jag tycker ändå att det känns konstigt att kommunen ska kunna ta ut avgifter får det och skulle kunna tänka mig att ta det till domstol om det var min kommun.