herre gud vad svårt det är att välja tält, hjälp snälla

jag tror jag vill köpa ett hilleberg eller fjällräven tält, men var får man tag i dem billigast?

vet ni om de finns att få tag i, billigare någonstans utomlands?
någon som testat att beställa utomlands och det gick bra?

...eller är det bara att acceptera de hutlösa priserna i sverige?

Om tälten tillverkas i Sverige tror jag inte att du kan få tag i dem billigare utomlands.

Hilleberg tillverkas väl i Estland, Fjällrävens tält lär knappast heller sys i Borås.

I alla fall Hilleberg är avsevärt mycket billigare i USA (vet inte hur det blir om man lägger på moms, frakt, etc). Eller på deras Outletlista; Köpte mitt Nallo där, har fortfarande inte hittat feler på det :)

Beställa?

Hilleberg tillverkas väl i Estland, Fjällrävens tält lär knappast heller sys i Borås.

I alla fall Hilleberg är avsevärt mycket billigare i USA (vet inte hur det blir om man lägger på moms, frakt, etc). Eller på deras Outletlista; Köpte mitt Nallo där, har fortfarande inte hittat feler på det :)

Det är väl så att man inte kan beställa vissa märken i USA till Sverige, tex Hilleberg pga tillstånd mellan tillverkare, leverantör o återförsäljare

Det är väl så att man inte kan beställa vissa märken i USA till Sverige, tex Hilleberg pga tillstånd mellan tillverkare, leverantör o återförsäljare

Låter konstigt. Det borde väl bara vara att beställa via en US nätshop (typ moontrail.com). Men sedan vet jag inte om det totalt sett blir billigare med moms och tull och så vidare. Det billigaste är väl att ha en bulvan. Vill minnas att det var nån tråd för länge sedan om att man kunde tjäna in flygbiljetten på en weekendresa till t.ex. New York om man ändå skulle storshoppa friluftsgrejer...

fjällräven?

Svenskt är inte alltid mest prisvärt! men har du bestämt dig för det så får du nog acceptera överpriser för den kvalitet man får.

I runda slängar får man räkna med att lägga på 30-33 procent på priset, när moms, tull frakt från USA betalats.

På Moontrail kostar tex HB Nallo 3, 555 dollar. Sex kronor dollarn och 33 procent pålägg ger runt 4400 kronor. På Naturkompaniet kostar HB Nallo 3, 5380 kronor. Nära tusenlappen alltså. Kanske lite väl hög riskpremie att betala för tryggheten att ha försäljaren inom armlängds avstånd?

Raskesven

I runda slängar får man räkna med att lägga på 30-33 procent på priset, när moms, tull frakt från USA betalats.

På Moontrail kostar tex HB Nallo 3, 555 dollar. Sex kronor dollarn och 33 procent pålägg ger runt 4400 kronor. På Naturkompaniet kostar HB Nallo 3, 5380 kronor. Nära tusenlappen alltså. Kanske lite väl hög riskpremie att betala för tryggheten att ha försäljaren inom armlängds avstånd?

Kanske i synnerhet när det gäller ett tältmärke som säljer med just kvalitet som ett tungt argument ;)

Hilleberg Nallo 3 GT

Hej. Jag sonderade stor del av marknaden och kom fram till Hilleberg Nallo 3 GT. Blev supernöjd. De nya versionerna (som mina polare har) har dessutom bra ventilation. Vart man köper billigast vet jag inte. Men jag brukar köpa här...
www.getout.se 6245 kr
www.naturkompaniet.se 6350 kr
Rött gör sig bäst på bild tycker jag. Extragolvet är guld värt i absiden. Rekommenderas. Lätt, vattentätt och rymligt. Dyrt, nja det är en smaksak. Lycka till!
/Magnus

Storlek/Vikt och värde

Hur man nu ser på tält så bör de för det första rymma det sällskap som skall bo i dem och för de andra inte väga mer än att man vill bära det även om man går solo.....Värdet av ett vattentätt tält för två brukar jag jämföra med vad X antal nätter på billiga hotell/Pang kostar. Tälten brukar alltid oavsett pris vara avsevärt billigare....Men alla har inte bott på pang/hotell.
Hillebergmodeller tja du skrev att ni var hyfsat långa. Själv är jag bara 185 och min kvinna är kortare. Men Norska tält brukar vara rymmligare även om den Nkr även den är större.
Lättast är enkelvävstält men jag har bara ett fabrikssytt och vill inte rekommendera halvoprövat till envar. Mina hemsydda enkelvävs är speciallösningar för specifika tältproblem och de fungera utmärkt för oss men går inte att köpa.
Med hänsyn till styrkan skulle inte jag tveka på ett billighetstält till fjällbruk i syntetväv, förutsatt att storlek och vikt hamnar inom önskade ramar. Men för närvarande äger jag inget. Men har haft åtskilliga. Beguven var utmärkt.
Av viktskäl har vi avstått från GT och extragolv, det fungerar utmärkt ändå. Vi har ett par HB och är nöjda med dem. Inte perfekta men tillräckligt.
//J

jag har tänkt att köpa ett tält, men vet ej vilket
jag har läst en hel del inlägg på detta forum, men jag blir inte mycket klokare på det
kan ni hjälpa, snälla

vattentäthet
= jätte viktigt !
(har varit med om tält som uppenbart inte klarar mycket regn, vilket är hemskt, så det vill jag absolut inte råka ut för igen)

rivstyrka
viktigt, ska vandra i fjällen, så det vore onekligen jobbigt om det gick sönder om det skulle börja storma

vikt
viktigt, eftersom jag tänker vandra, så vill man inte ha ett megatungt tält på ryggen

sov-yta
två långa personer ska rymmas i tältet , det är tydligen inte så bra om det blir tryck mot tältduken, då det kan lättare komma fukt igenom
sedan vore det onekligen skönt med mer än 120 på bredden
alltså ett tält för 3 personer? eller finns det tält för 2 som är bredare än 120?

priset =är så klart viktigt också

kan ni hjälpa mig och skriva in det tält ni rekommenderar och varför, så skulle jag bli jätte glad, för ju mer jag läser på internet om tält och ser tester, desto mer förvirrad blir jag i tältdjungeln

jag har upptäckt att ni här verkar gilla hilleberg, men i råd och rön´s test, så fick det dåligt betyg på vattentätheten, så då undrar jag vad jag ska tro på, för min skräck är som sagt ett tält som inte tål mycket regn

mvh

Vad blev det för tält? Ang. Vattentäthet så är det inte något att oroa sig över, anledningen till att HB dukarna lättare släpper igenom vatten kan vara att de andra dukarna är överspeccade, för att t.ex. vinna sådana där tester. Galon släpper inte igenom en droppe vatten heller men det är inte speciellt lämpat som tältduk t.ex., duken är inte bra om den står emot mycket mer vatten än vad som någonsin kommer ske i praktiken, eftersom den antagligen blir tyngre i takt med att vattentätheten ökar.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg