Hennessy Hammock på vintern

Jag har själv funderat en del på DD XL tarpen. Den verkar robust, och dessutom väl tilltagen. Fast frågan är om den inte är väl stor ändå. Behöver nog ta mig en funderare till där. Med tanke på att Snugpak Underblanket är så tung, så kanske man ändå ska försöka tänka lite på vikten i den övriga utrustningen.

Vad det gäller undertäcket har jag experimenterat en hel del kring uppsättning. I en assymetrisk hammock stämmer ju inte dimensionerna riktigt, men faktum är att det går att få till riktigt bra lösningar, och det utan att den tar i marken vid uppsättningen. Jag har satt en prusik-knut på hammocklinan och krokar längst ut på undertäckets linor. Sen fäster jag helt enkelt fast hammocken för att sedan kunna flytta prusik-knuten så det passar perfekt. Jag drar alla linor igenom en liten metallring som sitter på hammocklinan för att få allt att sitta ihop lite bättre.

I min Hennessy Hammock sitter ju tarpen fast i hammocklinan vilket gör att det inte går att spänna en extra lina strax ovanför hammocken. Dock, med en DD-tarp skulle ju detta vara mycket enklare. Då hade jag satt en extra lina och fäst undertäcket i den med hjälp av de öglor som finns. Då skulle det verkligen bli helt perfekt.

1. Ganska meckigt att sätta upp (än så länge, med knopar, sträckningar osv)
2. Oerhört bökigt att krångla sig i och ur sovsäcken väl inne i hammocken (har en hammock utan dragkedja)
3. Kall på senhöst och vinter.
4. Om jag väljer att göra en underquilt, har jag alltså med mig en och en halv socksäck med mig förutom själva hammocken. Om jag inte gör det behöver jag alltså ha med mig fler än ett liggunderlag eller ett väldigt brett för att inte frysa.

Så såg reflektionerna ut för ett tag sedan. Jag hade då en Hennessy Hammock utan dragkedja och ingen direkt lösning för undervärme. Nu har jag löst det på ett annat sätt.

1. Warbonnet Blackbird 1.1 double layer. I mellanskiktet kan jag alltså lägga ett liggunderlag vid kraftigare kyla
2. Krånglet med att krångla sig in i hammocken är löst med tanke på att den nya hammocken har dragkedja. Den har dessutom en "hylla" där jag kan lägga grejer vilket är smidigt.
3. Jag har nu en Snugpak Underblanket. Tung, det får jag medge 1300 gr, men den verkar lösa konforttemperaturer ner till -12 utan problem, vilket är exakt vad jag är ute efter.

Jag har i dagsläget ingen tarp men är i valet och kvalet vad det gäller DD-Tarp eller DD-XL-tarp. . Vid blåsigt/regnigt väder borde XL-tarpen gå att göra mer väderskyddad då sidorna kan sättas ihop som extra skydd på grund av storleken.

Jag får då ett system där vikten blir lite hög.
1. Hammock 680 gram
2. Tarp 980 gram
3. Quilt 1300 gram
2960 gram

Tja, runt tre kilo alltså. Det är ju en rätt rejäl laddning att kånka runt, speciellt med tanke på att sovsäck inte är inräknad. Det tar dessutom ganska mycket plats i ryggsäcken.

Nåväl, Hammocken hämtas i London i början av nästa år, och tarpen är inte heller inköpt än.

Nån som hellre hade skaffat den mindre tarpen från DD-hammocks som är 3X3 meter eller rekommenderar något annat i tarpväg?

DD XL-tarp

Ok! Då har jag testat DD XL-tarp några dagar. Den är ju faktiskt riktigt smidig, speciellt i dåligt väder då det går att skapa ett i princip helt vädertätt hölje runt hammocken. Jag var så klart medveten om att den skulle vara stor, och detta bekymrar mig lite. Kanske går det att hitta lösningar kring detta när man inte behöver hela längden.

Nån som har uppsättningstips för DD XL-tarp?

Har nu gjort ett första köldtest med Warbonnet Blackbird, DD XL-tarp och Snugpak underblanket. Kvicksilvret orkade upp till -17 och det var utan tvekan med viss skepsis jag gick och lade mig på kvällen. Jag hade lagt i ett liggunderlag och hade dubbla sovsäckar.

Somnade på ca 1 minut och vaknade sedan upp 10:00 dagen efter. Jag slängde upp tarpen så jag fick fri sikt, och låg sedan kvar i hammocken och tittade ut över sjön en lång stund innan jag masade mig upp och drack en kopp kaffe framför brasan.

Första testet gav ett utmärkt resultat, jag sov oerhört bekvämt i hammocken och undertäcket värmde mig så det räckte och blev över, trots att det faktiskt var rätt rejält kallt. :)

de va friska takter!!! har själv vågat mig ut o hänga i -9 än så länge.. skulle va kul och prova ner mot -20 nå gång och se om sovsäcken pallar med det i en hängmatta..

har själv bestält en

Explorer Deluxe Asym Classic
http://hennessyhammock.com/catalog/specs/explorer_deluxe_asym_classic/

Supershelter 4-Season Insulation System
http://hennessyhammock.com/catalog/products/supershelter_4-season_insulation_system_2/

Hex Rainfly 30D Silnylon
http://hennessyhammock.com/catalog/products/hex_rainfly_30d_sylnylon/

http://hennessyhammock.com/

det jag provar komma på vad heter dom där ringarna dom där metal o-ringarna som typ väger 0 och klarar en vikt på flera hundra killo?

// ursäkta min stavning jag är Dyslectiker //

snacka om Tom värkar vara trevlig, vist 20% får säkert dom flesta grupper som frågar efter sponsring men man blir altid glad :)

Hi, Mikael - thank you for contacting us.

We are really pleased to hear you are interested in
our product. Is your group using Hennessy Hammocks or are they still camping in tents?
We would like to support your group by offering a special 20% outfitter discount on any of the orders
just for your group. We will include and charge you for the reflector pad but we will give you a 20% discount
on your entire order, so you will get an email credit card refund of $102.96 processed by Andrew. Before we
sold the double bubble pads as an accessory, many of our customers made their own from larger truck size
window reflector pads from the auto supply store, so you could also use your new bubble pad xl as a pattern
to make more.

We appreciate your recommending our products for your team - we hope you all have many great adventures
in the outdoors.

Best regards,

Tom Hennessy

Hennessy Hammock

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
mazzej Clark Jungle Hammock eller Hennessy Hammock? Bo och sova 8
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
xstaystrayx Underquilt till Hennessy Safari Azym Zip Bo och sova 1
vindman Hennessy Hammocks via England Bo och sova 11
Närken Hammock för 2 personer Bo och sova 1
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg