Det att det verkar lite omständigt att rigga upp hängmattan och tarpen brukar reda sig ju mer man använder grejerna. Då kommer du säkert på egna lösningar eller tar efter andras ideér.
Hur du kan modifiera/ förbättra ditt sovsystem, vilka knopar som används och hur man snabbt och enkelt sätter upp resp. river sitt läger kommer med erfarenhet.
För mej så är fördelarna fler än nackdelarna så därför väljer jag hängmatta, trots att sovsystemet med mattan/ tarpen och div. linor+ karbiner både väger och blir lika stort som mitt tält.
Lätt att hitta lägerplats när man inte är beroende av hur marken ser ut
Fri från kondens vilket lätt blir i tält
Man kan somna till skenet från lägerelden när man slipper att vara instängd i ett tält
Hängmattan ger en perfekt sittplats för att laga mat m.m.
Hur du kan modifiera/ förbättra ditt sovsystem, vilka knopar som används och hur man snabbt och enkelt sätter upp resp. river sitt läger kommer med erfarenhet.
För mej så är fördelarna fler än nackdelarna så därför väljer jag hängmatta, trots att sovsystemet med mattan/ tarpen och div. linor+ karbiner både väger och blir lika stort som mitt tält.
Lätt att hitta lägerplats när man inte är beroende av hur marken ser ut
Fri från kondens vilket lätt blir i tält
Man kan somna till skenet från lägerelden när man slipper att vara instängd i ett tält
Hängmattan ger en perfekt sittplats för att laga mat m.m.