Hennessy Hammock på vintern

Bilder på DD XL-tarp. Rejält utsträckt och infällda sidor. Satte på Line Lok, vilket gjorde sträckningen mycket enklare. Jag sträckte också prusik-knutarna först och sedan sträckte vilket gjorde det enklare. Rätt nöjd faktiskt, inte helt spänt, men trägen vinner. :)

IMG_0338.JPG

IMG_0339.JPG

IMG_0340.JPG

Senast ändrad:
Skulle vara glad om jag hade en stor uteplats jag kunde spenna upp min, så det är nu har jag hängt upp den under loft sängen och ja det ser för jävligt ut, men har det bara för att lära mig hur grejerna skulle vara

nått jag är ute efter är en bag som man kan typ stoppa grejerna i sen stänga igen den och den är luft tät sen sätter man sig på den så all luft går ur sen stänger man en ventil på baggen så inte det kommer in någon luft sen har man mera plats i ryggsäcken eller om den hänger på utsidan, har någon nått tips?

Det finns flera olika lösningar på detta. Du kan köpa en "korv" motsvarande Snake skins, men betydligt större. Där kan du tycka in hela din rigg. Jag ska köpa en sån av UK-hammocks, han syr upp en till mig enligt mina specifikationer. Vi kanske kan beställa samtidigt? Det är ungefär en sån här: http://wildernesslogics.com/THE-LAZY-SLUG-TUBE-Lazy-Slug.htm

Men den jag beställer är gjord i DWR nylon, kostar 25 pund.

/L

Det finns flera olika lösningar på detta. Du kan köpa en "korv" motsvarande Snake skins, men betydligt större. Där kan du tycka in hela din rigg. Jag ska köpa en sån av UK-hammocks, han syr upp en till mig enligt mina specifikationer. Vi kanske kan beställa samtidigt? Det är ungefär en sån här: http://wildernesslogics.com/THE-LAZY-SLUG-TUBE-Lazy-Slug.htm

Men den jag beställer är gjord i DWR nylon, kostar 25 pund.

/L

ska tänka på saken, men jag tänker mera åt en sån här sak http://www.getout.se/sv/artiklar/bara-forvara/sackar-pasar/med-ventil/index.html

nu mins jag vad som drev mig till galenskap när jag gick i scouterna JAG KUNDE ALDRIG LÄRA MIG KNOPPAR!

fodrat?

Alltså, nu ska jag direkt erkänna att jag inte är någon hängmattesovare (än), men intresset finns. När någon gång tiden också finns kanske jag gör slag i saken. Men, jag funderar på en sak ang sovande i hängmatta på vintern.

Skulle man inte kunna tillverka en vinterhängmatta i fodrat tyg, så har man isolering underifrån redan från början? Eller pressas fodret ändå samman? Kanske kan man hitta något fodrat tyg med ostrechigt tyg på ena sidan (vänd uppåt där man ligger) och fluffigt värmande åt andra sidan? Tänk: väv med fleece limmat undertill.

Vad säger ni entusiaster?

//Anders

PS. Kul diskussion som jag följer med nöje!

Fodrad hammock

Hej! Roligt att du tycker om diskussionen. Det här med att ha en hammock, och sedan joxa och greja med den så det blir optimalt är så klart en del av grejen med hammockar, och speciellt det här med värme undertill är något som är ganska bökigt. Och visst har du rätt. En vinterhammock med insytt foder är givetvis det optimala, såvida du inte trär på en hel sovsäck över hängmattan. Fast då är kanske frågan om det ens är en hängmatta längre.

Alla har väl sina egna utgångspunkter när de joxar ihop sin hammock, men för min del är en viktig utgångspunkt att det ska vara mycket enkelt. Därför hamnar även jag i samma tanke som du, det vill säga att ha en hängmatta med insytt foder.

Jag har tummen mitt i näven och att sy en själv är helt uteslutet. Men jag tittar gärna på hur andra gör, och skulle andan falla på skulle jag beställa en från en leverantör som specialsyr en till mig.

Just Jeff har laborerat med detta praktiskt och uttrycker på något ställe att detta är det absolut varmaste han har använt sovandes i en hängmatta. Han har testat flera lösningar:

http://www.tothewoods.net/HomemadeGearWarmHammock.html

http://www.tothewoods.net/HomemadeGearWarmHammock2.html

http://www.tothewoods.net/HomemadeGearDownHammock.html

Många som använder hammockar bor ju inte riktigt i så kalla klimat som oss, (även om vissa sover i nästan -40). Därför finns det sannolikt inte en så stor marknad för just den här modellen. Sanningen är ju i och för sig att en hammock är rätt kall redan under 10 grader varmt, och skulle man ha en som fixar låt säga mellan 10 grader till -5 skulle ju detta passa de allra flesta utan för Florida. :)

De som sover i rejält kalla miljöer är säkert ute efter lagerprincipen det vill säga att flera lager med täcken, liggunderlag eller annat gör att värmen isoleras och får på så vis en varmare hammock.

Den optimala lösningen som jag ser det är en bridge hammock:

washington-400x343.jpg

...med fastsydd underquilt och sedan någon form av överdel som också är fodrad. På det viset får man varmt undertill men även ovanifrån. Problemet som kan uppstå är kondens, men det kanske går att lösa på nåt vis.

Shit, det här är verkligen en nördig tråd, fast rolig! Det går för övrigt alldeles utmärkt att spela gitarr i en hammock. :)

Tackar för svar och länkar! Jag tänkte nog mest som DIY-grej. Så många tokar som slumrar ute i kylan finns det ju inte :)

Snodde faktiskt ihop en hängmatta av ett gammalt överkast i somras, den enklaste varianten med knutar i ändarna. Den hängde uppe hela sommaren faktiskt. Underbart skönt!

//A

PS: Gitarr?! Nu blev det genast intressant!!

frågan är när det blir var grännsen går, från vara en Hammock till att bli ett mini hotel, Hammocken är ju en liten del av sin packning sen kommer ju kläder och redskap som kniv och mat saker m.m. sen om man ska ha kamera med sig m.m. så det får ju inte bli för tungt och för jobbigt att bärra med sig om man går ute på en vandring i fjälen några dagar, och det ska ju inte behövas en 150liter ryggsäck för att bara ha hammocken i,

jag vet hur det är att ha med sig för stora och för tunga saker, jag brukar ta med mig ett 20 persson militär tält på Festivaler

Gott, jag kan ta med några munspel också, så det svänger lite extra på kvällskvisten. Vi får hitta nån smart lösning på det där med vinglasen :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
mazzej Clark Jungle Hammock eller Hennessy Hammock? Bo och sova 8
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
xstaystrayx Underquilt till Hennessy Safari Azym Zip Bo och sova 1
vindman Hennessy Hammocks via England Bo och sova 11
Närken Hammock för 2 personer Bo och sova 1
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg