Hemtorkad mat!

Sojakött är kanonbra att basera maten på. Köps torrt (och billigt) så det behöver inte göras nåt med. Sen är det bara att koka ett par minuter så är det klart (görs sig bäst med några torra grönsaker).

När jag hade med mig egen torkad mat på fjällvandringen blötladade jag den i en burk en stund innan matrasten, sen var koktiden väldigt kort, ett par minuter ungefär.

Vad är sojakött?
Var hittar man sånt?

Det är knappt att man vågar delge sina tips bland en sådan samling gourmeter, eller är ni måhända gourmander ;) Jag har torkat testat att torka både kött och kyckling med godkända resultat, men vill man komma undan billigt, så är väl couscous + en påse varma koppen som smaksättning bland det mest ekonomiska. Dessutom är det enkelt då man inte behöver koka upp maten, utan bara hälla på varmvatten.

Men å andra sidan har jag en väldigt funktionell syn på det här med mat. Ute i det fria är smak underordnat energivärde och enkelhet ;)

Mvh /Joel

Du får nog värma under lång tid vid 70 grader om du skall inaktivera enzymer, endel av dem är ganska värmestabila. RNaser kan man ju t o m koka, utan att de förlorar aktiviteten.

Det är ju sant, fast de flesta enzymer denaturera ju innan 70 grader, så att värma upp frukten borde göra stor skillnad angående hållbarheten.

För övrigt funkade äpple riktigt bra att torka när jag gjorde det i höstas. Jag gjorde inget speciellt med den, bara skar i skivor, in i ugnen och det var jättegott godis! Tog dock slut fort ;)
Visserligen åt jag upp den inom två veckor efter torkningen, så jag hade inga krav att den skulle hålla länge...

Det är knappt att man vågar delge sina tips bland en sådan samling gourmeter, eller är ni måhända gourmander ;) Jag har torkat testat att torka både kött och kyckling med godkända resultat, men vill man komma undan billigt, så är väl couscous + en påse varma koppen som smaksättning bland det mest ekonomiska. Dessutom är det enkelt då man inte behöver koka upp maten, utan bara hälla på varmvatten.
Ja, det brukar jag också använda. Couscous, potatismospulver eller annan snabblagad kolhydratkälla med någon pulversoppa eller pastasås som smak, naturligtvis blandat i samma kastrull. Minimal planering, minimalt krångel, minimal bränsleåtgång (kall mat ej inräknad). Med någon ölkorv per dag så får man i sig lite fett och protein också.

Vad är sojakött?
Var hittar man sånt?

Man framställer sojakött genom att pressa ut oljan ur sojabönan. Sen pressar man det till nån sorts bit, eller så låter man bli det och då blir det mer som färs.

I de flesta affärerna står det i samma hylla som konserverat kött och soppa på burk. Det märket jag har sett oftast har en grön-vit-rutig förpackning. Ibland finns det även fruset sojakött, det är också marinerat med något och därmed uppblött, det passar alltså inte att stoppa i sin hemmatorkade mat.

Sojakött är helt oslagbart, gott, proteinrikt, lätt, billigt. Tyvärr är det ju inte välkryddat, m det kan man råda bot på själv.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
efred Hemtorkad mat - favoriter Friluftsmat 17
Jazzy Torka mat i Airfryer. Friluftsmat 21
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 58
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
seobserver Ta bort syret kring egenpackad mat Friluftsmat 1
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
samohtII Ätbara växter? Friluftsmat 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg