Snickra säck
Hej Johan
Jag har gjort en i princip likadan ryggsäck. Beställde en Fjällräven Expeditionsram (väldigt lik Norrönas Kraxe i form (men inte i bärkomfort
)), sydde mig några packpåsar med rund botten & rullstängning + 2 med fyrkantig botten (och rullstängning så klart). Dessutom har jag en omsydd säck från lumpen (~35 (riktiga) liter) som nu passar som gjutet till ramen.
Skippade Ortliebs (och andra märkens) vattentäta alternativ eftersom det tenderar att bli ganska tunga packet ...
Så till huvudfrågan: HUR fäster man dessa i ramen? Jag funderade på två olika varianter. Den första var att fästa små slingor med D-ringar på lämpliga ställen i ramen och sedan ha ett koppel av remmar att sätta fast dem med. Den andra (som jag genomförde) var att ta 2x ca 3,5m spännrem och tråckla fast påsarna med.
Fördelar: Varje påse kan packas/öppnas/placeras individuellt -> mkt lätt att disponera och komma åt packningen. När packningen lättar (maten äts upp) rullar man enkelt ihop en av påsarna och lägger den i packningen.
Nackdelar: Ramryggsäck...(innehar även en Climber#80 vilken har fått gå före de senaste långturerna). Blir mer pyssel att packa (lättare öse ner allt i en stor säck) -> kräver god packteknik.
Hur funkar det? Tja, till 2 veckors vandring i Padjelanta (startvikt runt 35 kg) fungerade det bra. Lite otymplig konstrution för packnignar mellan under 20 kg (mycket pyssel med påsar och remmar).
/Nisse