Hemmagjorda energikakor, funderingar kring innehåll.
De flesta recept på nätet brukar ange några (eller alla) av dessa innehåll:
choklad (långsamt socker, fett)
havregryn (kolhydrater)
dadlar (snabbt socker)
russin (snabbt socker)
övriga torkade frukter (snabbt socker)
druvsocker (snabbt socker)
socker (långsamt socker)
sirap (långsamt socker
grädde (fett)
smör (fett)
hasselnöt (fett)
honung (snabbt socker)
Jag skrev vad jag tror att respektive ingrediens innehåller har för energityp.
Sen antar jag att man kan dela upp de olika enerig tillskotten som nedan:
druvsocker; snabbt
vanligt socker; långsamt
kolhydrater; ännu långsammare
fett; väldigt långsamt
Frågan är... vad skall man ha för proportioner när man gör en kaka? Det är givetvis beroende på applikation men en om vi säger en slags allroundkaka?
Kan följande vara vettigt?
Druvsocker (40%)
Vanligt socker (25%)
Kolhydrater (25%)
Fett (10%)
Antar att fiber knappast är särskillt intressant i dessa kakor?
Och så till nästa fråga
Vissa recept anger att man skall tillsätta glykos(köps i tub på apotek). Varför? Vad är det och vad har de för effekt? Och framförallt, hur mycket till säg 500gr smet?
Andra recept anger att man skall ha i maltodextrin. Samma frågor där... Varför? Vad är det och vad har de för effekt? Och framförallt, hur mycket till säg 500gr smet? Och skall man ha både glykos och maltodextrin?
Var köper man maltodextrin för övrigt?
Hur är det med protein, har kroppen nån nytta av det när den är under ansträngning? Det finns ju säkert i de varor som är listade överst så det kommer ju säkert med i smeten på ett eller annat sätt. Men har det nån effekt?
Kan man använda sportdryck istället för tex druvsocker och då får man med andra bra ämnen?
Är det inte smart att ha i en skvätt kaffe i smeten så att dels man blir lite piggare och att även kanske det man har i magen får hjälp att puttra vidare genom systemet?
Lite att bita i, tacksam för svar och kommentarer.
Stalle
De flesta recept på nätet brukar ange några (eller alla) av dessa innehåll:
choklad (långsamt socker, fett)
havregryn (kolhydrater)
dadlar (snabbt socker)
russin (snabbt socker)
övriga torkade frukter (snabbt socker)
druvsocker (snabbt socker)
socker (långsamt socker)
sirap (långsamt socker
grädde (fett)
smör (fett)
hasselnöt (fett)
honung (snabbt socker)
Jag skrev vad jag tror att respektive ingrediens innehåller har för energityp.
Sen antar jag att man kan dela upp de olika enerig tillskotten som nedan:
druvsocker; snabbt
vanligt socker; långsamt
kolhydrater; ännu långsammare
fett; väldigt långsamt
Frågan är... vad skall man ha för proportioner när man gör en kaka? Det är givetvis beroende på applikation men en om vi säger en slags allroundkaka?
Kan följande vara vettigt?
Druvsocker (40%)
Vanligt socker (25%)
Kolhydrater (25%)
Fett (10%)
Antar att fiber knappast är särskillt intressant i dessa kakor?
Och så till nästa fråga
Vissa recept anger att man skall tillsätta glykos(köps i tub på apotek). Varför? Vad är det och vad har de för effekt? Och framförallt, hur mycket till säg 500gr smet?
Andra recept anger att man skall ha i maltodextrin. Samma frågor där... Varför? Vad är det och vad har de för effekt? Och framförallt, hur mycket till säg 500gr smet? Och skall man ha både glykos och maltodextrin?
Var köper man maltodextrin för övrigt?
Hur är det med protein, har kroppen nån nytta av det när den är under ansträngning? Det finns ju säkert i de varor som är listade överst så det kommer ju säkert med i smeten på ett eller annat sätt. Men har det nån effekt?
Kan man använda sportdryck istället för tex druvsocker och då får man med andra bra ämnen?
Är det inte smart att ha i en skvätt kaffe i smeten så att dels man blir lite piggare och att även kanske det man har i magen får hjälp att puttra vidare genom systemet?
Lite att bita i, tacksam för svar och kommentarer.
Stalle