Hemmabygge av egna lowriders!

Kul läsning. Jag har en cykel (vintercyckeln) som detta skulle kanske passa för. En uppsättning pakethållare är kanske värd mer än cykeln om jag köper över disk :)

Men ... jag har inte den delen längst ner på din gaffel som tycks fungera som ett spärr, så att hållaren inte kan glida ned. ... Ursäkter, ursäkter (från min sida) för att förklara bort faktum att det var länge sedan jag kallades "Handy Dan".
 
Kul och se hur du anpassar en pryl avsedd för något helt annat! Men får du inte en ganska opraktisk cykel de gånger du inte använder packsäckarna? Skulle nog även sätta ett frågetecken för hur väl bondstålet i rören klara utmatnings sprickor från stötar och flex.
Med en enkel ram mot gaffeln/hjulet och ett par avtagbara packremmar med nät emellan borde du få samma funktion men till lägre vikt/bredd.
Annars kan man förse packsäckarna med en styv platta och krokar och hänga dem på en hemgjord frampakethållare eller en bakpakethållare monterad bak och fram. För den händige är Paul Woloshanskys tips på pakethållare och väskor eller bike-buckets ganska enkelt fixat.
 
dlridings
Någon spärr lär inte behövas fästena sitter riktigt ordentligt och kommer nog knappast att glida.

honkydory
Visst blir det otympligt men tanken är ju att monterar de inför cykelsemestern och monterar av dem efteråt. tar ca 5min att montera/monteraav och på mina två tidigare semestrar har jag i stort sett aldrig tagit av väskorna under färden för att cykla utan.

Sen är nog inte stålet super bra men håller för >7-8kg gör det nog. Genom att man spänner ordentligt blir inte belastningen heller så stor på själva kroken, utan den avlastas av remmarna.

Hade mina funderingar kring ett nät eller liknande men jag tror inte det blir lika smidigt att ta av och på väskorna som man ju behöver för att få tag i det som ligger i packningen. Dessutom är det tråkigt om det krånglar och hasar av när man cyklar kullersten.

Tack för kritiken!
 
Uppföljning

Tänkte återkomma med resultat, även om det blev toksent :)

Väskor och hållare fungerade hur bra som helst. Framför allt väldigt smidiga att ta av/på.

I den ena hade jag tält +underlag och i den andra hade jag 2 sovsäckar, 2 liggunderlag och 2 kuddar.

Innan avresa blev det dock cykelbyte men det fungerade lika bra på den framgaffeln som var en stel med D-profil.

Den observanta kan även se att bakväskorna och pakethållaren är hemmabyggen. Har inga bra bilder på detta dock men principen är en rundad smalare pakethållare som följer däcket mer. Jag ville få in väskorna tajtare för att minska luftmotståndet samt skapa runda former för remmar att vila mot.

Fungerade väldigt bra men det var väldigt meckigt att svetsa i kanotsäckarna. Sydde gjorde jag med kevlar-fiske lina eftersom det är extremt hållbart och alltid finns hemma :)

Efter 200mil fanns inga lagningsbehov alls och nu ligger de i förrådet och väntar på nästa resa.
 

Bilagor

  • npkg_v.jpg
    npkg_v.jpg
    65.2 KB · Visningar: 434
Zion riders...

Hej hej!!

Har idag byggt ett par egna lowriders efter din smarta lösning. Sitter hur bra som helst, ska ut på en testrunda imorrn. Det enda jag är lite orolig över är att ramen är en aluminium ram, jag har en ny sport racer. Och ramen vid fästpunkterna är ganska tunn. Jag drog dock inte för kung och fosterland. Satte en slang som du sa på rörklämmorna och en bit av ett gammalt cykelhjul på utsidan av klämman så det inte skaver. Sitter hur stabilt som helst. Funderade på att sätta en bit gängstång med hylsa och böja denna mellan de båda lowriderna, alltså över däcket för att förhindra att dom glider in i hjulet. Men tror inte det är något problem. Ska iväg på en resa ner över alperna med cykeln snart och har köpt massa proviant och utrustning, ett par ortlieb väskor fick jag ge 1200 spänn för. Så jag har nog sparat en bra slant på detta vis.

Tack för tipset ;)

Thomas
 

Liknande trådar