Hemmabyggd pulka

Flygstålrör T=0,5 fungerar utmärkt, dia 15 är praktiskt. Fyll med packad sand, värm böjarna körsbärsröda och böj eller gå till rörkrökaren.
Som så riktigt funderats så bör pulkans yta anpassas till avsedd dragvikt, Rimforsamodellen är enkel att bygga.
USA-pulkan ser väl funkis ut för mindre packning. Båtformen på äldre pulkor var framtagen genom århundradens erfarenheter, de skulle fungera i skogen och på höstsnö.

Då här även jag prövat att bygga en lätt budgetpulka som komplement till min blytunga träpulka från försvarsmakten.

*Barnpulka.
*Ca 4,5m polyesterrep (8mm).
*Ca 5m VP-rör (22mm).
*Böjskarvar till VP-rör.
*2st karbinhakar.
*2st brickor.
*Buntband
*Silvertejp.

Kostnad ca 250kr, om man köper allt.

Jag prövade först med bara det främre tvärstaget, men då kunde man vända pulkan uppochner och tvinna VP-rören utan motstånd. Med den bakre tvärslån blev det mycket vridstyvare.

Jag prövade idag pulkan under en varierad 5km-färd i både spårad och ospårad terräng. Pulkan var lastad med knappa 10kg.
Gick mycket fint, både på hårt och mjukt underlag. Jag försökte få den att välta, men det misslyckades (med högre och tyngre last blir den nog känsligare).
Kanterna är dock ganska låga, så det tenderar att rinna snö över kanten i ospårad terräng. Ett litet kapell samt en sick-sackad gummicord ovanpå skulle sitta fint, men frågan är ju hur långt man vill gå på en budgetpulka =)

Förmodligen inte världens bästa pulka, men den är så lätt att man inte märker av den och sväljer en hel del grejer.

På bilden ser ni också hur vackra ett par Vita Blixten kan bli med litet sandpapper och lack =)

Bilagor

• 2013-01-22 12.32.00_liten.jpg
    2013-01-22 12.32.00_liten.jpg
    64.6 KB · Visningar: 1,746
  • 2013-01-22 12.32.10_liten.jpg
    2013-01-22 12.32.10_liten.jpg
    56.5 KB · Visningar: 1,331
  • 2013-01-22 12.32.16_liten.jpg
    2013-01-22 12.32.16_liten.jpg
    83.8 KB · Visningar: 1,395
Den pulkan liknar mina egna försök. Jag gjorde ett liknande skakel av VP-rör. Det funkar finfint för lättare laster i spår iallafall. Det blev några mil i spåret med Paris-pulka och VP-rörskakel. Jag gjorde även en del mer eller mindre våghalsiga utförsåkningstest.

Som tidigare nämnts blir dock rören spröda i kyla och jag förstörde mitt skakel när jag skulle gräva fram det när det frusit i en driva.
Jag hade inte tid att bygga ett skakel till nästa tur, så då blev det till att låna ett gammalt Segebaden bambuskakel. Det funkade fint och med två barn i pulkan var det stor skillnad på manöverförmågan jämfört med VP-rör. Pulkan följde mycket bättre. För lättare laster, mindre än 15-20kg, kanske detta inte spelar så stor roll, men hursomhelst tänker jag skaffa ett bättre skakel till nästa tur då lasten nog blir större.
Mitt hetaste spår just nu är att bygga ett enkelt skakel liknande det som nya Segebaden-företaget gör. Mitt blir dock ännu enklare då det bara blir två korsade glasfiberstänger. Stängerna tänker jag beställa från Imex i Malung. Konstruktionen blir liknande den som beskrivs i "the Skipulk book", epoxilimmade gängade hylsor och gängade ringkrokar i vardera ändan på stängerna. För fästena i pulkan har jag tyvärr ingen bra lösning än. Jag skulle vilja ha två plintar och fästa med sprintar, men jag har inte hittat några sådan ännu. Några tips var man hittar sådant? Har kammat noll på Clas Ohlson och K-Rauta.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Senast ändrad:
Den pulkan liknar mina egna försök. Jag gjorde ett liknande skakel av VP-rör. Det funkar finfint för lättare laster i spår iallafall. Det blev några mil i spåret med Paris-pulka och VP-rörskakel. Jag gjorde även en del mer eller mindre våghalsiga utförsåkningstest.

Som tidigare nämnts blir dock rören spröda i kyla och jag förstörde mitt skakel när jag skulle gräva fram det när det frusit i en driva.

Dessa VP-rör köpte jag på Biltema, och de skall tydligen tåla ingjutning. De är gråare än de vanliga rören.
Jag tycker åtminstone att de känns annorlunda än de vanliga rören, men vi får se hur länge de håller =)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg