Hemlagad powerbar

Var inte rädd för

snabba kolhydrater vid fysisk aktivitet. Att blanda i havregryn nötter frukt etc gör att fallet i blodsocker inte blir lika brant. Tillför du kontinuerligt mera bränsle så blir det aldrig något brant fall i blodsockernivån.

Förebyggande torde vara absolut viktigast dvs stora pastaportioner eller liknande kvällen innan och stora grötportioner på morgonen inför krävande dagsaktiviteter. Bars blir mera grädden på moset.

Räknade för många år sedan på hur mycket energi olika matsäcksmat och olika drycker kan tillföra under en friluftsdag. Ekströms blåbärssoppa kan kallas högoktanig i jämförelse med det mesta andra jag konsumerar undervägs.

Thure
 
Ja det finns ju olika typer av sockerarter, fruktos har ett lägre GI-värde än sackaros, så riktigt samma sak är det väl inte. Sen kan man diskutera vad som är nyttigare...

Fruktsocker har (som tidigare nämnts) lägre GI alltså inte lika snabba kolhydrater. Druvsocker är det snabbaste (tar ungefär 15 minuter innan man kan mäta att blodsockret gått upp).
Anledningen till att jag skrev som jag gjorde är att det finns en utbredd missuppfattning att frukt ska innehålla just fruktsocker. För det första så innehåller de flesta frukter och bär ungefär 50/50 av fruktos och glukos, vilket bl a denna tabell visar:
http://johannaskost.blogspot.com/2008/05/fruktos.html
och för det andra så spjälkas sackaros ("vanligt" socker) till just glukos och fruktos. Sist jag frågade var de två största problemen med fruktos i större mängd att det ger diarré och att det smakar ca 3x sötare än vanligt socker. Därför gör man inte kolhydratdrycker på fruktos, utan på andra sammansatta kolhydratkedjor (maltodextrin, eller t ex Vitargo).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hemlagad Iron Bar Friluftsmat 2
Snödrivan Powerbar Friluftsmat 1
SUPERENDURO Hembakad powerbar! Friluftsmat 18

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg