Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat)

Angående paleodieten och torkskåpet

Hm... det är oftast de reaktionerna man kan få när man i stort sett bryter med de kulturella ätmönster som råder i världen idag.

Att säga att (raffinerat) socker, salt, spannmål och mejeriprodukter är artfrämmande kan få många att sparka bakut, eftersom det innebär att hela tillvaron kan rasa samman.

Jag har blivit friskare tack vara stenålderskosten (populärt kallad). Varför? Jo, för att min kropp inte är skapt för att äta våra nuvarande livsmedel som innehåller på tok för mycket socker, salt och andra tillsatsämnen, spannmål och gud vet vad. Jag är inte ensam om att upptäcka fördelarna med paleodieten (och kom ihåg att detta inte är en bantningsform utan en kosthållning/livsstil). Man kan praktisera den strikt eller så kan man göra de kompromisser man anser lämpliga. Klart är dock att ju närmare vi äter jägar- & samlaridealet desto friskare är man.

Världens människor har bara blivit fetare och fetare och sjukare och sjukare, framförallt sedan 60 och 70-talet då man varnade för ett högt fett och proteinintag till förmån för ett högt kolhydratintag. Idag finns det övertygande forskning som visar vilken fara det höga kolhydratintaget kan innebära för våra kroppar.

Jag kan till en viss del förstå den negativism som kan infinna sig när någon får läsa eller ta del av paleodietens innehåll eftersom mat är något känsloladdat.

Jag älskar t.ex. rostat vitt bröd, med smör, ost och marmelad. Jag tycker det slår allt, men det innebär ju inte att det är bra för mig pga att jag tycker att det är gott... däremot har jag kommit till insikten att man kan inte äta som vi gör idag utan att riskera att få våra världfärdssjukdomar. Det som är normalt i vårt samhälle, dvs att vi får en massa folksjukdomar - framförallt på ålderns höst - som hjärt- och kärlsjukdomar, strokes, diabetes, bukfetma, autoimmuna sjukdomar (kroppens eget immunförsvar börjar angripa den egna kroppen) är INTE normalt bland kvarvarande jägar- & samlarkulturer. Och vet du vad - de ÄTER INTE som vi gör.

Ser du ett samband? Jag, liksom många andra, ger en bild av vad den paleolitiska kosthållningen kan innebära - sedan är det naturligtvis upp till dig som läser detta att dra dina egna slutsatser.

Nog om paleodieten, apropå köttorken jag byggt, den fungerar ganska bra faktiskt. Den håller sig kring 30 grader under förutsättning att den omgivande tempen i kåken är kring 18 grader. Kan man göra den i plåt eller tunnare skivor trä, spelar det nog ingen större roll. Den är enkel och fungerar men går kanske att göra bättre. När jag får tid skall jag experimentera lite mer. Se dock till att få den tät och att insektsnätet håller flugor borta - för det vill man inte ha i kött (fluglarver alltså...) - japp så långt har jag inte sträckt mig så att jag käkar insekter som aboriginerna.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg