Hembakad powerbar!

Jag kollade upp proteininnehåll i olika livsmedel:

Kött 15-20% Magrare kött innehåller mer protein
Mjölk (3%) 3,4%
Ägg (kokt) 12,4%
Havregryn 13%
Rågflingor 10%
Mjölkpulver 36,2%

Det är alltså förhållandevis högt proteininnehåll i havregryn, dock inte av den essentiella sorten (essentiell aminosyror) som finns i animaliska livsmedel. Och angående mjölkpulver så vill man nog gärna blanda ut det med nåt annars blir det väldigt torrt. För laktosintoleranta är det också ett problem.

Vad är det för mjölkpulver du snackar om nu? Vassleprotein som de flesta proteinpulver bygger på innehåller inget laktos alls. Protein är egentligen rätt ointressant på en korttidstur (1-14 dagar), så länge du får i dig normala mängder är det ingen fara. Du sticker väl inte ut i spenaten för att bygga muskler ändå?
 
Vad är det för mjölkpulver du snackar om nu? Vassleprotein som de flesta proteinpulver bygger på innehåller inget laktos alls. Protein är egentligen rätt ointressant på en korttidstur (1-14 dagar), så länge du får i dig normala mängder är det ingen fara. Du sticker väl inte ut i spenaten för att bygga muskler ändå?

Jag är inte det minsta intresserad av proteininnehållet. trapperbjornen nämnde proteinpulver och i hastigheten läste jag fel och kollade upp mjölkpulver i livsmedelsverkets databas "livsmedelsdatabasen". Jag ser nu att proteinpulver verkar vara mer raffinerat än så, processat från mjölk.

Hur som helst tror jag havregryn är billigare.
 
bump

havregryn i all ära men skopa i dig 100g havregryn vid en måltid så får du duktigt ont i magen....
jag tycker proteinpulvret är lättsamt att få i sig och relativt billigt.
varför krångla och baka, man kan ju lika gärna äta snickers? innehåller också nötter.
bara en tanke
 
FlapJack Pecan

Energi: 455 kcal
Protein 8.8
Kolhydrat 50.2
Fett 25.9
Kostnad: 10 kr på Coop

Varför krångla till det liksom......
 
Brukar kocka själv för att friluftsmat sällan finns ekologisk. De flesta verkar tänka bort naturen när de är i den. En annan aspekt är att man får det så som man vill ha det. Förstår inte varför vi människor är så sugna på att ifrågasätta allt alla andra gör. Vilken idiotjävel som helst vet väl att det går att köpa snacks i en affär? Protein vill jag få i mig varje dag annars tär det på kroppen och en del har inget att ta av.
 
Brukar kocka själv för att friluftsmat sällan finns ekologisk. De flesta verkar tänka bort naturen när de är i den. En annan aspekt är att man får det så som man vill ha det. Förstår inte varför vi människor är så sugna på att ifrågasätta allt alla andra gör. Vilken idiotjävel som helst vet väl att det går att köpa snacks i en affär? Protein vill jag få i mig varje dag annars tär det på kroppen och en del har inget att ta av.

precis då kan man ju med fördel tillsätta lite exempelvis soja protein i sin kaka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Powerbar Friluftsmat 1
LisaJ Hemlagad powerbar Friluftsmat 13

Liknande trådar