Jag har landat i att ha en spritbränare och nån typ av firebox för ved. Men vet inte exakt vad jag ska välja.Mobilt och funktionellt hade jag valt en toppmonterad gasbrännare med kastrull alternativt trangia med gas. Men du kanske vill vara oberoende av att köpa gaspatroner?
Stor vattensäck eller liknande för att kunna bära vatten till ett basläger.
Tält sovsäck och liggunderlag både ett med slutna celler och ett uppblåsbart för att vara garderad om det blir punka. Thermarest neoair är lätta och bra tycker jag. Tält och sovsäckar finns det många bra.
Mirakelduk i stället för stor handduk som tar lång tid att torka.
Bra regnkläder och eventuellt en tarp för att kunna vara regnskyddad med ståhöjd ökar bekvämligheten. Kängor typ Lundhags ombyten av strumpor och underkläder.
Vid basläger är någon form av kamin att elda ved i och laga mat på väldigt komforthöjande. I så fall behöver du förstås ockå såg, yxa och typ morakniv.
En man som bodde i skogen ganska länge i närheten av där jag bor hade gjort en hydda i storlek tremanna tunneltält med förstärkning med presenning i taket och med en murad liten vedspis med murad skorsten i ena hörnet. Såg väldigt fint ut.
Använder du öppen eld kommer du snart att dofta skogsbrand. Kanske inte något egentligt problem men kan upplevas som lite störande när du träffar obekanta människor.
Det är inte vad du har som betyder mest utan hur du använder dina prylar.
Thure
Vattensäck är bra tips, tack.
Jag anser att hängmatta med tarp är det bättre alternativet, bekvämare.
Jag tänker mycket på det här så alla tankar och idéer är välkomna.