kurs
Jovisst ska man gå en kurs men som far min sa, man får otroligt mycket film för priset av en kurs.
Han är självlärd och det är dom flesta andra också.
Mitt råd skulle vara att läsa så mycket som möjligt, gå till bibblan och låna allt om foto och gå sedan ut och slösa med film.
Om du bor i en stad så ger en-timmesframkallning bra feedback eftersom det inte var så länge sedan man tog bilden, skriv upp hur du gör och justera om du inte blev nöjd.
Det är lätt att snöa in totalt på komposition om man läser för mycket, till slut kanske man tappar sugen och lägger av, ta råd med en nypa salt, lyssna på andra men bestäm själv vad du vill göra.
Vill man lägga lite mer pengar kan en digital kamera vara bra men för lite mindre pengar tycker jag en systemkamera med en zoom är det bästa, det lönar sig att köpa begagnat om man ska ha robust kvalitet men det är billigare att köpa en ny kamera i lägre prisklass om man vill ha lite finesser och möjlighet att bara sikta och trycka.
Jag tycker en kamera idag ska klara det utan att behöva köra manuellt och kanske missa nåt.
Fast alla tycker ju olika, nån tycker en Hasselbladare är absolut nödvändigt...
Med försättslinser för någon hundring kan du fota lite mindre föremål, ett polfilter gör himlen blåare, tar bort lite reflexer och kan ge en mustigare bild.
Ett stativ ger skarpare bilder och du kan köra med långa slutartider, det är kul med bilder i skymning, bilar som drar förbi och fullmånen syns.
Det blir mycket lek men det är ju meningen, man ska ha kul.
Surfa in på fotosidan.se men som sagt, ta allt du hör med en nypa salt.
Lycka till!
Johan