Helsports fjellduk VS Hillebergs bivanorak?

Bivanoraken har jag väl hyffsad koll på konstruktionen på men hur fungerar fjellduken? vad jag har förstått är den i flera delar som man bygger ihop efter behov, eller? Förklaringarna lyser med sin frånvaro på helsport hemsida iaf!

Låter si så där inte sant?
Om jag vill veta är inte primärt om den är bra eller dålig, utan mer det teckniska lösningarna i sig, konstruktionen i grunden så att säga.

söker mera efter en vettig shematisk skiss över de olika delarna, var blixtlåsen sitter, varifrån löparen/huvudet går, ev knappar och stroppar osv osv...

Sådant tycks det generelt vara djävligt dåligt med, oavsett om man kollar på hillebergs, helsports eller någon annas sida, mycket flådiga bilder på prylarna i användning och tunnt men faktiska beskrivande bilder och liknade.

Fjellduken King Size

Om det är någon Fjellduk jag skulle vilja prova så är det King Size. Är det någon som har denna och kan ge lite åsikter ?

Lite närmre en uförlig förklaring kom man ju...men fortfarande långt kvar. Att det ska vara så svårt i bland att kunna ha valet att kopa rätt produkt istället för bara bäst produkt!

Re: Fjellduken King Size

2004-06-16; sa:
Om det är någon Fjellduk jag skulle vilja prova så är det King Size. Är det någon som har denna och kan ge lite åsikter ?

Jag har andvänt (lånat) Jerven king size flertalet gånger och har bara goda ord att komma med.
Använde den en vinterskogstur i norge och sov då i den på ett tunt billigt cellplast underlag (ca 100:) med min marmot sovsäck med komfort på -2.
Temperaturen sjönk ner på -17 och jag sov fortfarande gott, vaknade utvilad med rimmfrost på duken.
King size modellen är så pass stor att man kan krypa ner ordentligt och stänga duken utan att få klaustrofobi. Hörnen är öppna och ger god ventilation. Det finns desutom plats över för kläder och kamera etc.
En jervenduk kostar mycket pengar men med tanke på att den är så mångsidig och desutom fodrad gör den i mina ögon oslagbar. LÖP och KÖP! Det ska jag göra när jag får råd!

Hur rymlig är en king size termo som vindsäck för två personer? Får man plats att sitta i den och äta lunch, med lite packning, liggunderlag att sitta på osv inne i säcken?

JonathanW; sa:
Hur rymlig är en king size termo som vindsäck för två personer? Får man plats att sitta i den och äta lunch, med lite packning, liggunderlag att sitta på osv inne i säcken?

Jag har själv bara användt den ensam men det går säkert att sitta två i den om man inte är väldigt bred över axlarna. Det går helt klart att såva två i den, måttet är 145 x 200 cm när den är stängd men då blir det trångt för packningen.

Se de olika modellerna
http://www.wingevapen.no/fjellduken/jerven.htm

Ok.

Låter som att det är en lite opraktisk storlek på kingsize-duken. Väl stor för en person, väl liten för två.

Jag ville ha en duk som kunde fungera som vindsäck för två, nödbivack för en till två personer samt som sovsäcksöverdrag/"liggunderlag" i tältet för en person. Hoppades kingsize skulle funka bra till det, men det låter som att den är lite för liten som vindsäck/nödbivack för två personer. Dyr som attan är den också, men det är en annan fråga.

JonathanW; sa:
Ok.

Låter som att det är en lite opraktisk storlek på kingsize-duken. Väl stor för en person, väl liten för två.

Jag ville ha en duk som kunde fungera som vindsäck för två, nödbivack för en till två personer samt som sovsäcksöverdrag/"liggunderlag" i tältet för en person. Hoppades kingsize skulle funka bra till det, men det låter som att den är lite för liten som vindsäck/nödbivack för två personer. Dyr som attan är den också, men det är en annan fråga.
Du kan ju också köpa tyget m.m och bestämma längden själv, men problemet där är att man måste sy själv också.. :)

Men var obs på att de fodrade väger en hel del och tar god plats (typ som en sovsäck å mer) - det är ju enbart originalen som är liten å lätt å ha med sig.

Att sy något som jag tänkt använda själv ger jag mig inte på :).

Tänkt användsningsområde är främst vinterturer med pulka, då spelar storlek och vikt inte så värst stor roll. Dessutom var min tanke att duken kan fungera som sovsäcksöverdrag (och därmed även ge lite extra isolering underifrån) samt som vindsäck. I princip bör man ju då i en jämförelse dra bort vikt och volym av ett sovsäcksöverdrag och ett liggunderlag. I en sådan jämförelse ter sig inte en isolerad fjellduk så väldigt otymplig.
[Ändrat av JonathanW 2006-07-06 kl 19:58]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frilufsnörden Helsports sarek down Bo och sova 17
Urwaldjaeger Helsports superlight yttertältväv + tält Bo och sova 2
Raskesven Helsports sovsäcksskydd något att ha? Bo och sova 30
niklaz Helsport Fjellduk X-TREM kontra Jervens fjälldukar Bo och sova 4
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
The Crow Hillebergs kupoltält Bo och sova 20
Perplex Erfarenheter Hillebergs kundservice? Bo och sova 2
greenfish Hillebergs y-peg precis köpt, funderingar Bo och sova 14
Onesport Hillebergs bruna...förlåt "sand" Bo och sova 24
85662 Effekter av Hillebergs sandfärg? Bo och sova 0
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
Foehammer117 Hillebergs kerlon Bo och sova 11
camoscio hillebergs tältpinnar Bo och sova 12
Freddekillen Samköp av Hillebergs-tält från USA Bo och sova 30
Karolina P Hillebergs Niak Bo och sova 34
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
johanniska Hillebergs Tarp Bo och sova 47
alven Hillebergs modeller 2006 Bo och sova 10
estetdrägg Hillebergs nya combitält? (Muddus & Stalon C) Bo och sova 36
igun Nya Hillebergs Bo och sova 7
Komac Hillebergs stänger Bo och sova 2
Erik1971 Hillebergs tältstänger Bo och sova 13
Hillebergs, vart?? Bo och sova 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg