Helsport

Lill-Olle; sa:
Jag har vart med om att tält från helsport blåst sönder, flera olika modeller. IG! Speciellt eftersom det inträffade under vintern!

Har du något närmare kontemplerat anledningen till varför de blåst sönder? Sömmar, dålig design, material bla bla...?
 
estetdrägg; sa:
Samma här, jag tar häldre de som är lite rymligare men bara två hekto tyngre, det går ju att tränga in sig två i ett akto men det är inget jag skulle vilja göra under en längre vandring, två personer i ett ringstind 2 däremot är inte alls att förakta. Räknar man sedan på att vikten minskar avsevärt om man är två som delar på et sådant och att takhöjden (borde, har inte kollat) bli större så...

2an är 4 hk tyngre. 1,7 är strippat. 1an väger 1,7.
 
Snubben; sa:
estetdrägg; sa:
Samma här, jag tar häldre de som är lite rymligare men bara två hekto tyngre, det går ju att tränga in sig två i ett akto men det är inget jag skulle vilja göra under en längre vandring, två personer i ett ringstind 2 däremot är inte alls att förakta. Räknar man sedan på att vikten minskar avsevärt om man är två som delar på et sådant och att takhöjden (borde, har inte kollat) bli större så...

2an är 4 hk tyngre. 1,7 är strippat. 1an väger 1,7.
1847 gram väger det Ringstind 1 jag nyss lagt på vågen. Komplett inklusive alla packpåsar, 14 markpinnar, stångdel och reparationshylsa.

Raskesven
 
lapetter; sa:
Lill-Olle; sa:
Jag har vart med om att tält från helsport blåst sönder, flera olika modeller. IG! Speciellt eftersom det inträffade under vintern!

Har du något närmare kontemplerat anledningen till varför de blåst sönder? Sömmar, dålig design, material bla bla...?

Materialfel i samtliga fall. I ena fallet var det en stång som blåste av och som rev upp duken. En annan gång var det duken som brast vid en söm. Den tredje gången var det nog 'bara' stången som knäcktes, vilket vi kunde laga med reservröret.
 
Smartare tält

Jag har ett gammalt Stetind 2 (ungefär som dagens Ringstind 2). Vi har använt detta i åtta år ca 2 veckor per år, och kan definitivt rekommendera Helsport. Vi köpte det på Fliesberg, jag tror att dom fortfarande säljer Helsport.

Det jag framför allt gillar med Helsports tält är att dom känns lite smartare. Tälten är extremt lätta och tar väldigt lite plats nedpackat - den norska filosofin att inte bära på så mycket att man inte orkar njuta av vandringen märks.

Nu har familjen vuxit och det är dags för nytt tält, suktar efter ett Helsports Svalbard 5...
 
lite ifrån ämnet...

[QUOTE
Materialfel i samtliga fall. I ena fallet var det en stång som blåste av och som rev upp duken. En annan gång var det duken som brast vid en söm. Den tredje gången var det nog 'bara' stången som knäcktes, vilket vi kunde laga med reservröret. [/QUOTE]

Det är underbart! Alltid man lär sig något nytt på det här stället! *s* Jag har alltid undrat vad det var för en bit metallhylsa som levererades med i mitt tält...aldrig begripit vad man skulle ha det till! Men NU förstår jag! Laga avbruten stång med! Så kanske det ändå ska följa med i packningen i fortsättningen....*asg*

Tack för den upplysningen! *bugar*
 
Har haft mitt Helsport Rondane 4 sedan 2000. Har använts extremt mycket och det är fortfarande min käraste ägodel. Stått pall det mesta men har faktisk också brutit av stänger en gång, fast det var nog inte främst tältets fel… Tältet är riktigt lätt (även när vi är två som är ute använder jag heller detta än mitt tvåmanstält), har bra vädring, lätt att få ner i påsen och har stor absid. Sedan är Helsport dyrt i Sverige. Mycket dyrare än i Norge (i alla fall de priser jag har sett på Fliesberg i Stockholm). Går att få för ungefär hälften av priset om man letar lite runt på norska sidor. Ringtind har jag tyvärr inte använt själv.
 
Erfarenheter Ringstind 2?

Ringstind 2 väger enligt Globetrotter 1750. Finns det någon här som som har ett och brukat det?
Min tidigare erfarenhet av HelSport är god. Har oxså hört att andras blåst sönder men dylikt hörs även om Fj och HB.
 
Helsport? Visst!

Jag har kollat på tält från Helsport och tycker att de verkar riktigt bra. Har kollat på detaljer som ventilationsöppningar osv. Nu till min fråga, vad kommer det sig att alla balla har HB eller Fjällräven, när man kan köpa Helsport.
Jag har ett Helsport Dovrefjell III, som jag köpte för sådär 25 år sedan. Det har använts väldigt mycket i både fjällmiljö och lågland. Tältet är fortfarande regntätt och helt. Bra kvalité helt enkelt! Det negativa med Helsport tältet är att yttertälts duken sväller när den blir våt, så eftersträckning av tältet måste göras samt att det är tungt, 3.9 kg! Helsport tältet är inte alldeles busenkelt att sätta upp även om man är van. Det ovan sagda gäller för ett ca 25 år gammalt tält! Nya modeller har förmodligen helt annan väv idag och andra praktiska lösningar.
Jag har även införskaffat ett HB Nallo 2 GT, som jag numer använder för det mesta, ett mycket bra och rymligt tält, som är lätt, starkt och enkelt att sätta upp. Jag är mycket nöjd med mitt Nallo.

God tur!
Bulingen
 
Fjellheim Camp 2

Precis fått hem mitt tält och måste säga att jag tycker det har en högra finish än HB:s motsvarighet Nallo 2 GT.

Mer praktiskta spännare till stängerna.
Enklare att montera innertält
Går att reglera ventligation inifrån innertält osv.

Att jag sparade nästan en tusenlapp var ju inte heller helt fel.

Anledningen att det finns färre helsport torde väl bero på att det är ett norskt tält och att dom inte har inriktat sig lika hårt som HB att slå sig in på den svenska marknaden.

En rolig parallel är ju att det i många fall har varit hellsport som har kontruerat ett tält och några år senare kommer HB med ett liknande. :)
 
generellt med tunnelstält som blåser sönder så har det nog mer med uppsättningen att göra än själva tältet.. vi har ju tidigare här sett bildserier på när dom testar tunneltält i hård vind från olika håll.. slarva inte med uppsättningen oavsett vad det är för namn på tältet..
 
Ringstind 1

Jag har precis kommit hem från en treveckors vandring med Ringstind 1. Det är ett bra tält, men det har ett antal brister, onödiga klantigheter, och mer allvarliga saker. Men som sagt, det är ändå ett bra tält. Jag är dock en kritisk person när det gäller "tyngre" grejer som tält och kåtor, själva skyddet.

Den första grejen är en idiotgrej. Absiden kan sägas vara uppdelad i två sektioner, dels den ände där bågen går, till vänster om ingången där man har en närmast perfekt matlagningsplats och plats för annat pyssel, dels den längre änden mot den smalare delen av absiden som passar bra för ryggan och så. Men det sitter ingen markögla på den absiddelen. När man öppnar tältet blåser omedelbart hela den långa absiddelen upp och det som då ligger där blir blött vid regn, om man inte hela tiden håller fast om duken. Inte heller kan man ha tältet halvöppet om det blåser bara lite om det är nederbörd. Jag tröttnade på det där efter två dygn, kapade en rem från ryggan och sydde fast

f442fd7f5b49281d597cf195955f1dd3.jpg


Lätt som en plätt åtgärdat. Bara att trycka ner en markpinne, ev. lägga på en liten sten, så kunde jag ha ingången öppen fast det regnade och blåste. Borde redan ha suttit en markrem där.

Spännena för att spänna fast stångdelen är felkonstruerade jämfört med HB:s. På HB:s tält drar man spännremmen neråt, mot marken. På Ringstind ska de spännas, dras uppåt. Det betyder att man måste hålla emot om stormlinan som sitter där. Frestande att hålla emot mot själva stången, men det känns osäkert. Mycket bättre att som på HB:s tält låta stångdelen hålla emot själv mot marken när spännet spänns.

Tältet har för myckert tyg i sig, särskilt innertältet. Helt omöjligt att få både inner- och yttertält bra sträckta överallt även om marken är platt. Gropig lätt lutande mark, dvs. det vanliga, gör det än svårare att få duken ordentligt sträckt och spänd. Tältet är känsligt. Minsta lutning eller grop åt något håll så är jag inte nöjd efter uppsättningen. När det micklats ett tag blir det dugligt. Men varenda gång har det gått att eftrerspänna tältet rätt bra efter några timmar. Så linorna i smala fronten spänns, med följd att tältets markremmar och pinnar måste flyttas fram lite.....Det blir lätt följdfel. Jag fick bättre och bättre ordning på tältet, men aldrig riktigt bra. Det är för mycket tyg i tältet.

Längs hela dragkedjan i innertältet, den lodräta delen, är det trådigt. Inte ett bra intryck när jag började granska tältet.

Tältet tar vinden bra. Som estedrägg förmodade tar det vinden väldigt bra när smala kortänden står mot vinden. Men med smala kortänden mot vinden, blir inte matplatsen vindskyddad, i synnerhet inte innan absiden fåt en markögla, om man inte stänger. Gick mycket bättre med marköglan. När vinden kommer från breda kortsidan är matplatsen i perfekt lä och regnskydd. Ventil strategiskt placerad. Det saknar jag på mitt Niak. Men den breda kortsidan är ju kanske 1,5 X 1 meter tyg. Blir stark vindpress där, särskilt om det är löst sladdrigt tyg där. Ytterduken når utan problem innerduken när vinden ligger på 8 sekundmeter. Det borde sitta två stormlinefästen i mitten längs kanterna på den rektangeln tyg.

Dragkedjorna är bara envägs, utom längs den horisontella innertältsöppningen så man kommer åt ryggan och prylar där. Det vore inte fel att kunna öppna även uppifrån i yttertältet, men det går alltså inte.

Helsport skickar inte med pinnar till samtliga öglor som sitter på tältet. Svagt.

Tältet är väldigt bra disponerat vad gäller utrymmet inuti och absiden. Bland det bästa. Tältet är 7-kantigt där den breda änden vid ingången finns Bra utrymme, ypperligt för ett så relativt litet tält. Nere vid smala kortänden är tältet 5-kantigt. Dessutom är ju tältet bredare i ena kortänden än i andra. Dispositionen är som sagt bra utrymmesmässigt, och sedan i form för vindtålighet, men kanske den myckna osymmetrin i tältet gör det svårt med tyget, duken, och gör det känsligt för vinklar och gropar vid uppsättning?

Innertältets dörr är till större delen vanlig luftig innertältsduk som HB:s, fast bara enkel duk. Längst upp finns en kil av nät i dörren, kanske 20 X 60 cm stor. Det nätet är knottsäkert, även för de allra minsta knappnålshuvudstora knotten, vilket jag var oerhört tacksam för under några dagar. Nätet nere vid inluften är samma nät. Men det betyder att det "airflow" system Helsport yvas så över, inte fungerar så värst när knottnäten hindrar flowen. Det blir bra heta dagar utan insekter när knottnäten inte behövs, annars inte. Har samma erfarenhet från knottnäten i min kåta; draget försämras.

Material, grundsömnaden, designen är bra, men jag tror Helsport har problem med avsyningen. Lite ofärdigt också med tanke på markrem och stormlinefästen. Trådigt vid söm, för mycket tyg. En kamrat har skaffat ett Ringstind 2. På det sitter ett helt omotiverat spänne fastsytt vid marköglan där stångdelen sitter. Jag träffade en norrman vid Stora Våndsjöen. Det var rent komiskt. Han hade skaffat ett Ringstind 1 han också, och vi pratade i mun på varandra om att tältet hade för generöst med tyg och att det saknades markögla för absiden. Jag lade till att det saknades stormlinefästen på den breda kortänden, vilket han höll med om. Han blev glad över att inte vara ensam om att känna sig lite missnöjd med tanke på priset för tältet. Då ska det bara vara perfekt.

Marköglan gick lätt att fixa. Det är mer jobb med stomlinefästen. Det myckna tyget i duken är värre. Det går att leva med, men är irriterande.

Om det funnits en markögla till absiden, om de två stormlinefästena suttit på plats, lite mindre tyg i duken, inte trådigt längs innertältets dragkedja, om det varit lättare att få ordentlig fason på tältet (vilket som sagt kan ha med form och tyg att göra), om stången spändes med en spännrem som drogs naturligt nedåt, om yttertältet haft tvåvägs dragkedja; ja då hade tältet fått en femma. Nu lutar det åt en svag fyra när jag skriver en recension, där mycket av det jag skrivit här kommer med.

Det är lite synd med tältet. Det fungerar bra men borde putsats på mer av Helsport. Avsyningen måste de rycka upp sig på. Finishen kan inte sägas vara riktigt bra. Det här tältet har ju verklig potential att vara ett kanontält för soloturer. En hund skulle gå bra att ha med. Det är ett bra tält för soloturer, men det har som sagt sina brister. Brister jag inte tycker ett så dyrt tält ska ha. Det är dock tillräckligt bra för att jag ska vilja fortsätta använda det. Stormlinefästen tänker jag dock sy på.

Raskesven
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
hsp Helsport ringstind sl 2p stångsektions läng korta bågen Bo och sova 12
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
sterneborn Helsport Varanger top-hat Bo och sova 5
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
Braxe Helsport Breheimen Bo och sova 11
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Kirtap_nosslin Helsport Ringstind PRO 2 Bo och sova 2
frilufsnörden Sovsäckskalan helsport Bo och sova 8
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
daviddenandre Helsport MIL 1LT Bo och sova 0
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
avslutad_210913 Helsport Bo och sova 48
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
svenriko Helsport Nordmarka 2 VS Helsport Ringstind 2 Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
Moa89 Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak? Bo och sova 10
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
andy69 Helsport.... Bo och sova 7
kirko Helsport storsylen x-trem 2+? Bo och sova 9
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
undvall Helsport Fjellheimen?!? Bo och sova 17
Gregorius Helsport Varanger vs. Dividal Bo och sova 10
mc_piloten Helsport vs Hilleberg Bo och sova 12
TheLion Tält som liknar Helsport Snöhetta Camp 3 Bo och sova 6
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22
Latzens Erfaring med Helsport Dovrefjell 3 camp sökt Bo och sova 0
Vandringshyveln VENUS II EXTREME eller HELSPORT REINSFJELL 2+ ? Bo och sova 11
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
Micke R. Helsport - seam sealer? Bo och sova 2
Sezziyanen Helsport Børgefjell T3 Bo och sova 0
majjen Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 4
Loijzan Helsport Skjervoj 2+ Bo och sova 14

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg