Det är lite knepigt att förstå hur tophatten fungerar utan att sätta upp tältet tycker jag. Som baronen säger så kan man trassla in linorna i mittstången. Så just momentet när du för in misstången i sin hållare krävs det att du har tungan rätt i mun. Jag brukar föra in min knutna näve för att hitta rätt väg mellan alla linor och band, och sedan för jag in mittstången längst med min arm. Kan vara lite svårt att hitta rätt väg med stången annars.
Här kommer några ledtrådar för att hantera topphatten:
Det finns två öppningar i topphatten. Varje öppning har en röd lina och en grön lina. Den röda linan är för att stänga och den gröna för att öppna. När du drar i den röda linan drar du samtidigt i den gröna och tvärt om.
Varje lina har ett snörlås på sig för att låsa hatten i ett visst läge. Har du låst fast den röda linan kan du inte dra i den gröna och tvärt om. Svårt att förklara men dra ut snörlåsen så du får ordentligt med slack i linorna så kan du testa dem en och en och se vad de gör. När du hittat önskat läge för topphatten låser du den på plats med hjälp av snörlåsen.
Har ingen bra bild men hittade denna på nätet.
På bilden har man dragit i den gröna linan från insidan av tältet, och samtidigt släppt efter på den röda.
Som du ser på bilden kommer öppningen att stängas om man drar i den röda linan. Men om den gröna är låst med snörlåset kommer det inte att gå. Så man måste släppa på den gröna först och sedan dra i den röda.
Visa bilaga 38279
Det finns även två gula linor från yttersta hörnorna av topphatten. Syns till vänster i bilden. De löper på utsidan av tältet och har en krok i änden. Du kan kroka fast kroken nånstans i tältet eller, vid behov, dra den till marken och fästa med tältspik. Den är för att hindra fladder vid vind.
När du använder kamin är det viktigt att ha koll på vilket läge topphatten är i och hur den kommer röra sig. Som du säkert har märkt
Jag har kamin av annat märke men den dubbelväggiga skorstenssektionen jag har vid genomföringen till topphatten dämpar värmen tillräckligt för att topphatten kan ligga emot skorstenssektionens yttre vägg utan att smälta.
Det finns hakar på insidan av kåtan där du kan fästa linorna så de inte hänger och dinglar inne i tältet. Förutom att du vill akta dem från skorstenen så är det även så att de blir blöta vid regn och då rinner vatten längst med linan och droppar ner från den. Så sov inte under en hängande lina!
Kul att du ska reparera själv! Vi blir glada om du postar en bild sen
(Och som alltid: se till att ha bra ventilation när du eldar och glöm inte att öppna upp även de nedre ventilationsluckorna ordentligt.)