Helsport tält- Erfarenheter

Hej! Jag är ute efter ett lite rymligare tält för 1 person. Gärna lätt men stryktåligt! Funderar på att köpa ett Helsport ringstind superlight 2, alternativt ett ringstind pro 2. Jag undrar om det är något som kan rekommendera något att dessa tält. Står dom emot kraftigt regn? Funderar också på om det är värt extra vikten som pro modellen har för att få ett lite tåligare tält?

Tar gärna emot andra förslag!:)
 
Använde mitt ringstind superlight 2 i somras på en Sarektur. Tänkte att det skulle vara lätt, stort osv. Använt det i finväder tidigare men nu var det annat.

Det regnade i tre dagar och blåste drygt 10 ms. Jag hade inte sömtätat tältet (tänkte norsk kvalitet behöver inte det) vilket ledde till att det läckte lite i sömmarna här och där. Det var inte efter ett tag utan nästan direkt. Duken läckte inte. Har deras 1 manna också och det är samma bekymmer med sömmarna när det regnar och blåser. Det är sömtätat nu.

Sedan är meshpartierna på 2 ans innertält vinklade och i linje med sömmarna på yttertältet i taket. Läcker sömmarna där så droppar det ned på meshtyget och in i tältet osv. Ställer man tältet med låga kortsidan mot vinden så bågnar tältduken på taket mot högdelen. Det verkar bli lite för stort tygstycke som exponeras och det kanske bidra till läckaget i kombination med vind. Kanske kan man ställa det med högdelen mot vinden istället? Har inte provat det. Det pallade vinden väldigt bra iaf tyckte jag.
Dessvärre så ställde jag min HMG rygga i absiden mot tältduken på läsidan (som vanligt). Under natten gnagde ett spänne flera hål på tältduken. Det är ju ett superlight så jag ska inte dra några växlar på det. Klantigt. Fick ta plan B ut via Padjelanta i snabbfart till trädgränsen. Det blev en fin tur ändå.

Så om du sömtätar tältet och inte ställer något mot duken så tycker jag följande:
+Smidigt, går att koppla loss innertältet, lätt, enkelt att sätta upp, mkt bra utrymme för en, jag med mina 190 trivs riktigt bra i det, ingen risk att ta i yttertältet, dubbla ingångar, bra ventilation, verkar fixa hyfsat med vind, vovven får plats när den kan följa med.
—Golvet är glatt som bara den, känslig duk, kräver sömtätning, lite känsligare material överlag men det är ju ett superlight, två större liggunderlag får inte plats på bredden, innertältet kunde vara bättre impregnerat, tältduken bågnar enligt ovan när det blåser.

Jag tänker satsa på ett annat tält framöver. HB Unna kanske. Det får väga lite mer bara det håller tätt och har lite tåligare material. Hade ett HB Nallo som jag pensionerat och hade det varit 10 cm längre nu så hade jag inte tvekat en sekund. Det bästa tält jag haft om man ser till vikt och utrymme samt tålighet. Lyxigt för en osv. Mvh E
 
Jag har den äldre versionen, som då hette "Superlight 1-2".
(...) Ställer man tältet med låga kortsidan mot vinden så bågnar tältduken på taket mot högdelen. Det verkar bli lite för stort tygstycke som exponeras och det kanske bidra till läckaget i kombination med vind. Kanske kan man ställa det med högdelen mot vinden istället? Har inte provat det. Det pallade vinden väldigt bra iaf tyckte jag.
Meningen är just att man ställer "högdelen"/huvudänden mot vinden, det är ju kortare och bättre utspända fria tygfält på den sidan. Det är också därför "högdelen" är kraftigare utstagad, medan däremot tilluftsventilen sitter skyddat i lä i "lågdelens"/fotändens gavel, så det inte blåser rakt in på den sovandes fötter.
Men jodå, det är ett vindtåligt tält även om du har "fel" gavel mot vinden :)

Till TS:
Jag har själv en äldre version, som då hette "Superlight 1-2". Recension här. Det tältet är i princip lika stort som den nuvarande tvåmannaversionen, men har bara en dörr och tre insydda kolfiberpinnar i stället för den lilla extrabågen i fotänden. Det är, troligen mest av de skälen, också betydligt lättare: ca 900 g. Men det kan också vara någon skillnad på de ingående tygkvaliteterna. Helsport är uppköpt och under någon sorts omstöpning, och det är svårare än förr att läsa sig till all info; t ex anges inga vattenpelare på golv- eller ytterduk. VP för mitt gamla är 3000 resp. 2000 mm, och tältet hat aldrig någonsin läckt. Faktiskt inte heller genom sömmarna utom någon enstaka droppe, främst genom blixtlåset - och det utan att jag brytt mig om att sömtäta. Helsport skröt med någon speciell sömteknik som skulle ge extra täthet. Man får hoppas att de inte sparat ner på detta i de nya versionerna, men det låter ju på Sarta att det blivit sämre med den saken. I så fall är det bara att sömtäta, vilket ju egentligen är meningen. är det samma höga kvalitet på själva tygen, så kan man lita på både vattentätheten och rivstyrkan. Så såg det ut för mitt tält mittersta raden är yttertyget, sista raden är golvet). Du kan ju höra med Helsport om det fortfarande stämmer:
1728256969757.png


Jag har nu använt tältet i 13+ år i alla sorters (kal)fjäll och berg, inkl. heldygns ösregn och vindar upp till 22 m/s. Har fortfarande inget att klaga på, utom de små förtretligheter typ dörrupphängning, som jag skriver om i recensionen. De flesta är enkla att modda själv, men de kanske ser annorlunda ut ändå i den nya versionen.

Det hala golvet är enkelt att fixa: dutta små droppar outspädd silikon på underisdan av ditt liggunderlag och låt torka. Man kan dutta på golvet också, om man är mer rädd om madrassen, nackdelen är att det då fastnar lite mer skräp där.

Att jag kanske ändå skulle tveka om jag stod inför ett tältköp nu, beror dels på att tältet har blivit så pass mycket tyngre utan att jag kan se någon god anledning till det (även enmansversionen är tyngre, fast mindre, än min spaciösa 1-2:a), och dels på detta lite oroväckande som verkar hända med Helsport som märke. Deras kundsupport, reservdelslager, information på websidorna etc har varit otroligt bra, men verkar sämre och rörigare nu. Det går inte längre att vid behov köpa enstaka stångsektioner, utan man måste köpa hela bågen. Deras fina reparationsverkstad verkar nedlagd.
Det kanske ordnar upp sig så småningom efter ägarbytet, men känns onekligen lite darrigt just nu.

Välkommen till Utsidan, förresten :)
 
Deras kundsupport, reservdelslager, information på websidorna etc har varit otroligt bra, men verkar sämre och rörigare nu. Det går inte längre att vid behov köpa enstaka stångsektioner, utan man måste köpa hela bågen. Deras fina reparationsverkstad verkar nedlagd.
Det kanske ordnar upp sig så småningom efter ägarbytet, men känns onekligen lite darrigt just nu.

Ett sidospår, men det gamla gänget från Helsport innan uppköpet driver numera varumärket Barents Outdoor och har vad jag förstår en reparationsverkstad som tar sig an tält av olika märken.
 
Ett sidospår, men det gamla gänget från Helsport innan uppköpet driver numera varumärket Barents Outdoor och har vad jag förstår en reparationsverkstad som tar sig an tält av olika märken.
Sidospår, forts
Tack! Skönt att få veta, och potentiellt användbart :) Märks vid en snabbkoll att de tagit med sig en del beprövade lösningar från gamla Helsport. Förhoppningsvis även det fina hantverket och materialen.

Lite tyngre tyger, med lite högre VP-värden. Vikterna kan fortfarande konkurrera med de nya versionerna av Ringstind, men här får man alltså någon konkret vinst för viktstraffet.

Oroväckande dock att de (av dumsnålhet?) väljer Yunan-stänger; de är inte lika pålitliga som DAC. Går att byta själv iofs, men kostar ju en del.

Sen är det synd att de vänt på öppningen i Snota-tältet. Jag har medvetet valt en "högerhängd" dörröppning - men inte bara, eller ens främst, för att jag är vänsterhänt. En "högerhängd" dörr passar generellt sämre i nordiska fjäll, där västlig vindriktning är förhärskande. Vill man ställa tältöppningen mot söder för att njuta av lite solvärme, men samtidigt ha lä mot västvinden, passar "högerhängd" dörr bättre.
Har man två dörrar, spelar ju detta ingen roll. Snota verkar dock bara finnas i enpersons- & endörrs-version, så kanske ändå inget för TS.

OnTopic:
(...) Funderar också på om det är värt extra vikten som pro modellen har för att få ett lite tåligare tält? (...)
Om du nu inte tänkt använda tältet på vintern, så tycker jag inte det är värt den påtagligt högre vikten. Superlight-versionen klarar sig som framgår ovan utmärkt under barmarkssäsongen. Det mesta hänger ändå på valet av tältplats, bra uppsättning etc.
 
Vet inte hur senaste utgåvan ab Ringstind är, men det äldre jag har har det inte behövts tätas några sömmar på.
Har väl kommit in någon droppe vi ihållande spöregn men inte mer.

Trist att höra att den fina servicen dom hade inte är sig lik, jag frågade tidigare om möjligheten att få två extra stormlinefästen ditsydda...inga problem, skicka in tältet så syr vi dit gratis sånär som på frakten.
Det slutade med att dom skickade mig två fästen, linor, nål och tråd gratis.
 
Vet inte hur senaste utgåvan ab Ringstind är, men det äldre jag har har det inte behövts tätas några sömmar på.
Har väl kommit in någon droppe vi ihållande spöregn men inte mer.

Trist att höra att den fina servicen dom hade inte är sig lik, jag frågade tidigare om möjligheten att få två extra stormlinefästen ditsydda...inga problem, skicka in tältet så syr vi dit gratis sånär som på frakten.
Det slutade med att dom skickade mig två fästen, linor, nål och tråd gratis.
Jag har som sagt också struntat i sömtätningen. Skönt att få bekräftat att fler har samma goda erfarenhet.

Att jag skrev om försämrad kundservice beror på att jag kunnat jämföra hur den utvecklat sig över de 13+ åren. Mitt tält såldes fortfarande med Yunan-stänger, men jag fick DAC-stänger gratis med vändande post, så fort jag mailat och undrat om de gick att köpa till. Plus lite extra pinnar och staglinor som bonus. Efter ett par år behövde jag ett extra bågsegment efter en liten självförvållad skada. Inga problem, och de ville fortfarande inte ha betalt.

I våras var det dags igen - men nej, nu skulle jag behöva köpa hela bågen för rätt så dyr peng. Jag struntade i det; skadan var försumbar. Men när jag sen ändå kollade i höstas, gick det inte längre att köpa några bågar alls, utan jag blev hänvisad till Extremtextil.

Deras fina reparationsverkstad, där man bl a kunde få ett gammalt slitet tältgolv utbytt till ett mycket resonabelt pris, är också nerlagd (inte för att jag behövt det trots att golvet är så tunt, men det är ju bra för både tältägaren och klimatet/miljön att kunna räkna med möjligheten).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SvenBertil Hur sätta upp tältet Helsport Nordmarka2 Fjällvandring 6
träninginorr Helsport Patagonia Fjällvandring 3
cow Fjällräven eller Helsport? Fjällvandring 0
Helsport Fjällvandring 2
Svarren Tips Vålådalen-Storulvån Fjällvandring 5
_winston_ Kirgizistan med eget tält -Tips & erfarenheter? Fjällvandring 10
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg