Helsport Ringstind?

Raskesven!

Jag läste "Raskesvens" (Dan Lindbeck) recension av Ringstind. Det var många synpunkter. Jag har dock inte haft samma problem att få spänning på tältduken.
Jag håller däremot med om att Helsport borde ha fler linfästen för hård blåst. Jag tror att en tidigare modell hade just de linfästen som Dan efterlyser på den kortsida som är vid huvudänden på tältet. Varför tog dom bort dessa fäste?. Man kan ju sy på fästen själv, men då gäller inte garantin längre.
Det sämsta är ju öljetterna som linorna går igenom. Det är ju nästan löjligt! Att göra ett hål och sätta dit en öljett innebär ju direkt en försvagning av materialet. Det finns bättre sätt att göra linfästen på. Helsport hade själva en mycket bättre lösning på ett av sina tidigare tält "Heilo". Varför gick dom ifrån det? Dessutom har jag vänt på stormlinorna så att man spänner dom vid tältet och inte vid markpinnarna (idé Bosse Hilleberg).
Jag håller också med om att det borde finnas möjlighet att öppna dragkedjorna både uppifrån och nerifrån, på yttertält och innertält.

Ett stort plus på tältet är takhöjden, på gott och ont. Utrymmesmässigt bra, men det ger lite sämre stormsäkerhet. Jag väljer alltid en skyddad tältplats när jag slår upp mitt Ringstind.

Böjd stång!

Jag håller med om att Ringstind I är ett bra tält. Har skrivit en recension. Men vad är det som du tycker är bättre med stångåtdragarna än på Hillebergs? Jag tycker motsatsen. På Hillleberg drar man åt neråt, så stångänden håller emot mot marken. På Ringstind dras det åt uppåt, så man måste hålla emot med stormlina eller stång. tycker det är sämre jag.

En natt som inte var storm, men stormvindar i byarna, så böjdes stången lite i en sektion, Inte så tältet blev obrukbart, men en liten böj blev det. Har ny stång nu, och den har tålt motsvarande vind. Ventilen har jag en stormslinga i, spänner åt neråt vid hårt väder, utåt när jag vill att den ska vara maxöppen.

Raskesven

Att stången böjs vid hård blåst är inte ovanligt. En kompis till mig köpte ett Hilleberg Kaitum. Han råkade ut för hård blåst vid Kebnekaise och en av tältstängerna deformerades.
Hilleberg använder ju DAC Featherlite som ju ska vara dom bästa stängerna. Helsport har en egen tältstång Scandic pole. Dom menar att just vid skarvarna är stången som svagast. Där har dom en egen lösning som dom menar är bättre.

Stångåtdragare Helsport!

Jag håller med om att Ringstind I är ett bra tält. Har skrivit en recension. Men vad är det som du tycker är bättre med stångåtdragarna än på Hillebergs? Jag tycker motsatsen. På Hillleberg drar man åt neråt, så stångänden håller emot mot marken. På Ringstind dras det åt uppåt, så man måste hålla emot med stormlina eller stång. tycker det är sämre jag.

En natt som inte var storm, men stormvindar i byarna, så böjdes stången lite i en sektion, Inte så tältet blev obrukbart, men en liten böj blev det. Har ny stång nu, och den har tålt motsvarande vind. Ventilen har jag en stormslinga i, spänner åt neråt vid hårt väder, utåt när jag vill att den ska vara maxöppen.

Raskesven

Tog fram mitt Hillebergtält och kollade. På mitt tält (Unna) drar man åt stången uppåt precis som på Ringstind. Har jag ett uddaexemplar? Tror inte det.

Youtube!

Om du kollar på Youtube, Hilleberg pitching tents så kan du se när dom sätter upp ett Akto. Där drar dom också åt uppåt. Det finns flera kortfilmer där dom sätter upp Hillebergtält och man ser tydligt att dom drar stångåtdragaren uppåt.
Kanske Niak är det enda tältet där man drar stångåtdragaren neråt? Det tältet har väl utgått ur Hillebergs sortiment?

Jag har ett Keron3 och ett Nallo2. På båda drar man neråt.
MEN, jag har kollat med Hillebergs, och de har sedan flera år gjort om stångåtdragningen så att man numera drar uppåt.
Så ligger det alltså till.

/ Bertil

Jag tycker att det känns rätt naturligt att hålla i stången med ena handen och dra åt med den andra. Kan det verkligen vara nån skillnad att snacka om? Måste erkänna att jag är känslig för kritik då jag är supernöjd med i princip allt på både mitt Nammatj 3 och Allak.

Jag har ett Keron3 och ett Nallo2. På båda drar man neråt.
MEN, jag har kollat med Hillebergs, och de har sedan flera år gjort om stångåtdragningen så att man numera drar uppåt.
Så ligger det alltså till.

/ Bertil

Skillnaden jag kan se är att i ena fallet måste man hålla emot på något sätt, i andra fallet behövs det inte. Tycker det känns naturligt att dra åt neråt då marken håller emot. Undrar varför HB har bytt?

Jag undrar också fortfarande vad som är bättre på Helsports åtdragare relativt HB:s?

Raskesven

Bättre?

Jag tycker att det är lättare att dra åt stångåtdragaren på Helsport. Kanske för att man först drar åt stången och sedan drar in den mot tältduken. Man har mer utrymme och slipper pressa in stången i skålen.

Vi har nog "snöat" in på det här "problemet". Jag får väl ta åt mig en del av det.

Skillnaden är marginell. Jag tycker det är större problem med Helsports öljetter som försvagar materialet och dessutom förmodligen på sikt kommer att nöta av staglinorna.

Upp eller ner?

Nej det är inte så viktigt om man drar upp eller ner, men så kan det bli när några "prylputtar" sätter igång att diskutera detaljer.

Tältet är i alla fall bra på många sätt, men jag skulle önska att Helsport tog till sig kritiken och förbättrade en del saker så skulle det bli ett av de bästa lättviktstälten.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Helsport ringstind sl 2p stångsektions läng korta bågen Bo och sova 12
Kirtap_nosslin Helsport Ringstind PRO 2 Bo och sova 2
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
svenriko Helsport Nordmarka 2 VS Helsport Ringstind 2 Bo och sova 6
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22
mick102 Pinnar Helsport Ringstind 2 Bo och sova 2
Sarvi Helsport Ringstind Light Bo och sova 6
Joakim Ambrosson Helsport Ringstind Bo och sova 24
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
sterneborn Helsport Varanger top-hat Bo och sova 5
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
Braxe Helsport Breheimen Bo och sova 11
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
frilufsnörden Sovsäckskalan helsport Bo och sova 8
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
daviddenandre Helsport MIL 1LT Bo och sova 0
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
avslutad_210913 Helsport Bo och sova 48
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
Moa89 Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak? Bo och sova 10
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
andy69 Helsport.... Bo och sova 7
kirko Helsport storsylen x-trem 2+? Bo och sova 9
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
undvall Helsport Fjellheimen?!? Bo och sova 17
Gregorius Helsport Varanger vs. Dividal Bo och sova 10
mc_piloten Helsport vs Hilleberg Bo och sova 12
TheLion Tält som liknar Helsport Snöhetta Camp 3 Bo och sova 6
Latzens Erfaring med Helsport Dovrefjell 3 camp sökt Bo och sova 0
Vandringshyveln VENUS II EXTREME eller HELSPORT REINSFJELL 2+ ? Bo och sova 11
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
Micke R. Helsport - seam sealer? Bo och sova 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg