Hej!
Nästan alla dina frågor är nog besvarade genom
min och Axels recension, så jag kan kanske inte komma med mycket nytt
. Tältet har också diskuterats en del ytterligare på forum - sök på namnet så hoppar det fram. Recensionen är dock tre år gammal och Helsport tycks ha ändrat på ett par detaljer sen dess, som jag inte har koll på.
Att tältet nu levereras med 8,05 mm DAC-stång som standard är naturligtvis en förbättring. Jag har som framgår av recensionen fått dem helt gratis i efterhand av Helsport. Har använt dem sedan dess och trots ett antal rejäla stormnätter inte känt behovet att byta upp mig till de ännu grövre stänger från Shelby, som jag nämner i recensionen.
Om Helsport å andra sidan, som möjligen anas på en del av deras egna bilder, skippat hörnförstyvningarna i den långa halvans gavel och tagit bort två staglinor mitt på på den kortare halvans sidosömmar, så är det ju en försämring. Jämför bilderna nedan på mitt eget tält med
fotona på Helsports hemsida. Där syns f.ö. staglinorna på miljöbilden, men inte på de "rena" fabriksbilderna.
I ditt ställe skulle jag maila Helsport och fråga. Jag upplever de två staglinorna som ganska vitala i hårt väder. Å andra sidan är det de enda som har sina fästen mitt ute på ett tygsjok (visserligen i sömmarna) och inte vid stång eller kant. Så de blev kanske bortplockade av den anledningen - silnylonet är lite eftergivligt så det blir en jämnare lastfördelning och mindre punktlast på tyget utan så mycket lokala ryck i fästpunkterna. Men det är bara min ad hoc-teori
.
Jag skulle även kontakta den tilltänkte återförsäljaren och kolla så de inte kränger något gammalt ex med de klenare stängerna. Helsport kommer dock att ersätta dem åt dig om du ber om det, och samtidigt kan du då vara säker på att få upplagan med de två extra staglinorna och hörnförstyvningspinnarna i gaveln.
Nu till dina frågor:
- Golvet känns väldigt tunt. Hur slitstarkt är det? Har ni använt en footprint under tältet?
Golvet
är tunt. Jag har inte velat testa dess gränser och brukar ta med en passande tillklippt bit vanlig bubbelplast att lägga emellan, om jag vet att ja kommer att tälta i stenig terräng. Den väger inte många gram, bidrar till värmeisoleringen, håller för en tvåveckorstur men får bytas till nästa. Kostnaden är ju försumbar.
- Hur slitstarkt är tältet annars? (Stångkanalen, dragkedjorna...?)
Jag upplever tältet fortfarande som mycket slitstarkare än man spontant föreställer sig, när man känner på de tunna vävarna. Varken stångkanalen eller dragkedjorna har krånglat hittills. Jag tror mig hantera tältet rätt varsamt, men inte så försiktigt att det på något sätt begränsat mig på vandringarna.
- Hur är det med vindstabiliteten (tänker nu på kalfjället...)?
- Hur klarar tältet i ösregn?
Se recensionen - den skrevs efter att jag haft tio dagars otur med vädret
. Jag är dock rätt noga med val av tältplats, orientering, uppsättning och förankring.
Jag har inte känt behovet av att täta sömmarna, fast Helsport bifogat en tub silikon. Någon enstaka droppe har kommit igenom absidens blixtlås, men inget hamnar inne i innertältet.
Jag uppskattar mer och mer den högt placerade ventilstruten - tack vare den blir det så pass bra skorstensverkan, att jag, som är en riktig fegis i det avseendet, vågar laga mat i absiden.
När jag själv skulle välja tält, tyckte jag att Vaudes Power Lizard stod ut bland kandidaterna, och än mer i relation till priset; att det till slut blev Ringstind SL, berodde mest på att den till skillnad från Vaude PL har "högerhängd" ytterdörr, vilket råkar passa just mig bättre. Men jag hade gärna velat ha Vaudes 10000 mm vattenpelare i golvduken, m fl bra saker. Det finns en mycket grundlig och välskriven
recension av Power Lizard på utsidan.
Exped Vela stack också ut med sin kvalitetskänsla och en del roligt nytänkande om detaljlösningar, men föll på den högre vikten.
Fråga gärna på, om du kommer på något mer.