Recension
Bra! Jag gör detsamma! Sen kanske vi förhoppningsvis kan avskriva "problemet"!
Recensionen avser en veckas tur i Kebnekaise -fjällen med fru och två barn.
Tältets golv upplevs som väldigt tunnt, det är halt och inger inte något större förtroende. Således har jag alltså använt ett footprint. Halheten minskade något med footprinten. Footprinten är något litet men det ökar tältets användbarhet. Väl värt trots den något ökade vikten. Tältet är fortfarande lätt.
Tältgolvets sidor är låga, så man får se till att välja en tältplats där det inte riskerar att bli alltför blött på marken. I kombination med att man pg a det hala golvet glider sidled i tältet och enkelt plattar ut sidoväggen ökar risken. När man har innertältet helt öppet och sidorna nerstoppade i förvaringsfickorna expanderar sittytan och man kan lätt vara fyra personer inne i tältet. Pg a den låga golvkanten och footprinten blir det då i stort sett ett helt plant golv.
Tältet har fyra ventiler, det är bra, de låga uppskattades. Vårt tälts ena övre ventil är något felsydd och vill inte riktigt öppna sig i en båge som den andra. Brist i kvalitetskontrollen!
Yttertältet går ner bra mot marken och skyddar mot vind och mygg även när innertältet är öppet. Tältöppningarna är bra placerade och man kan i stort sett alltid ha en öppning öppen i lä, grymt bra när man lagar mat. Alla öppningars dragkedjor löper bra och fastnar inte.
Tältet upplevs som mycket stabilt i hård vind som vi upplevde en av dagarna, det var även rät tyst. Vårt andra tält på turen, ett HB Nallo 2GT klarade vinden något sämre.
Tältet är inte lika lätt att få upp som mina tidigare kupoltält, men det är kanske en vanesak. Framförallt i hård vind var det svårt, det underlättar att vara två. Lätt att plocka ihop då tältstängerna löper mycket lätt genom kanalerna och man bara kan dra ur dem utan att stängerna delar sig.
Tältspikarna är lätta och fina men man har sparat så mycket i godset så att de är sylvassa i fel ände, vilket resulterade i ett långt och djupt snitt i tummen. Spikarna levereras utan snören, snålt, och det är först när man satt dit snören som de är lätta att få ur marken.
Det finns hållare för tvättlina inne i tältet, men ingen lina. Snålt, igen.
Utrymmet räcker för två personer med packning, precis. Eller så skulle det kunna funka som ett lyxigt solotält. Jag som är 187cm lång kan ligga raklång och med god marginal undvika att ligga med säck eller huvud mot innertältsduken.
Det följer med en stångdel och skarvdel samt lagningskit för dukarna.
XXL hade prismärkt tältet fel till 2999kr, men gav mig det felaktiga priset utan knussel, utan att jag bett om det eller ens förväntat mig det. Mycket bra agerat!
Summering:
Plus: Lätt, stabilt, rymligt, praktiskt
Minus: Klent och lågt golv, vassa spikar, brist i kvalitetskontroll.