Ang Kajka 85L
Hejsan,
Jag släpar sedan några år runt på en Kajka 85. Och visst är det så att det medför att jag alltid bär på ett kilo mer än jag hade behövt med tanke på den höga egenvikten. Men när jag vandrar, ofta med startvikt runt 18kg, så är det inget jag tänker på. Jag upplever den inte som (för) tung. Men jag har å andra sidan inte gjort någon sida-vid-.sida jämförelse under en vandring.
Det finns lika många åsikter om detta som det finns ryggsäcksbärare men för mig är hur bra ryggan passar mig och min rygg väsentligt mer viktigt än ryggans egenvikt.
Jag sprang runt i butikerna i Stockholm och testade ett antal olika ryggor med vikt, gick upp o ned för trappor och knallade otaliga varv runt i butikerna, bad personalen om hjälp att ställa in den etc, för att känna efter. Jag gjorde även som du och frågade i trådar här på forumet. I slutändan blev sedan valet ganska enkelt, Kajka 85L. Den satt helt enkelt bekvämast på min rygg. Jag har inte ångrat mitt val.
Kajkan är en riktigt bra ryggsäck, men byggd som en stridsvagn i tjockt tyg, tjocka remmar, tjock vaddering, rejäla spännen och blixtlås. Det ger självklart en högre vikt. Men den är å andra sidan oöm med få (läs inga) svaga detaljer.
Men med det sagt är den inte perfekt för alla, eftersom vi alla har olika fysionomi, olika krav, olika förutsättningar och begränsningar.
Bortsett från kanske vissa billiga no-nameprodukter så finns det nog inga dåliga ryggor idag. Till viss del får man vad man betalar för men man behöver inte lägga 3500:- för att få en bra rygga. För mig så var dock Kajkan prisvärd trots hög prislapp och vikt eftersom bärkomforten för mig är helt överlägsen de andra ryggorna jag testade.
Utifrån min högst personliga synvinkel kan jag starkt rekommendera Kajka 85L men det absolut viktigaste du kan göra är att testa olika ryggor och känna efter hur den sitter på just din rygg. Även den bästa ryggan är helt fel om du får ont i ryggen av den....