Helsingborg - Helsingør ToR med gummitbåt

Hmm.. kanske ska kolla upp strömmar och sånt? Jag hade nog inte velat hamna ute i kattegatt i en clas ohlsson-gummibåt... Sen går det rätt mycket stor trafik genom sundet.. Dels färjor mellan Helsingborg-Helsingör, dels stora fartyg in och ut ur Öresund..

Jo strömmar hade varit bra och ha koll på, vart kan man kolla upp det?
Ja det är ju rätt mycket trafik tyvärr, hörde om en kille som paddlat kajak över nyligen, och det gick bra, tog 45min. Kanske kan höra med Helsingborgskajakförening, de borde ju veta.

Strömmar är inga stora problem. Det paddlar över folk ganska ofta. Det viktigaste är ju trafiken i farleden. Ha ordentlig framförhållning, det går stora båtar i sundet och de väjer inte för en gummijolle. Det tar ca 30-45 min över med kajak, skulle tro runt timmen med en gummibåt.

Strömmar är inga stora problem. Det paddlar över folk ganska ofta. Det viktigaste är ju trafiken i farleden. Ha ordentlig framförhållning, det går stora båtar i sundet och de väjer inte för en gummijolle. Det tar ca 30-45 min över med kajak, skulle tro runt timmen med en gummibåt.

Om man överhuvudtaget tar sig över i en clas ohlsson-gummibåt, så tar det minst dubbelt så länge som att paddla. Man kan ju varken ro eller paddla sådana där effektivt.

Tack för infon!

Om man överhuvudtaget tar sig över i en clas ohlsson-gummibåt, så tar det minst dubbelt så länge som att paddla. Man kan ju varken ro eller paddla sådana där effektivt.

Haha varför skulle man inte komma över i en clas ohlsson-gummibåt? Och om det tar dubbel så lång tid och man kan paddla på 30min annars så blir ju det 1h :)

Med tanke på att en kajak är strömlinjeformad, ca 5 m lång, kursstabil och är gjord för att paddla med så tror jag att du får räkna med 2-3 timmar med den där gummisaken. Med din vikt tynger du också ner hela "saken" (vill inte kalla det varken båt eller fartyg, det är förnedrande mot resten av flottan ;)..). Se också till att ha pump med dig, dom brukar ha en tendens att förlora bärigheten då de läcker lite här och där vid belastning.

Känner du dig osäker på om du hinner paddla över när ett fartyg kommer, skit i det och stanna upp för att inte hamna i vägen, dom KAN inte stanna och kursriktningar är ofta väldigt svåra att utläsa, speciellt när de kommer i en vinkel som inte stämmer med din egen.

// Jocke

Det tog ca 1h 45min, tog inte tiden exakt. Men det var riktigt roligt :D
Hade tur med trafiken, när jag börja paddla från Helsingborg (stranden norr pålsjöbaden) så var det ett par stora fartyg mitt i sundet, sen när jag själv var där ute så kunde jag inte så något stort fartyg i någon riktning. Kom bara en snabb motorbåt men han var jag nog 100 meter ifrån.
Men det blev bara en enkel färd, för blev blöt i baken och hade inget ombyte. Men jag blev nöjd ändån :)
Tack för alla svar och tips!

Bilagor

• PICT0027.JPG
    PICT0027.JPG
    94.2 KB · Visningar: 684

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg