Helläderkängor?

Har just köpt ett par Garmontkängor på rea. Men nu funderar jag på om jag ska lämna tillbaka dem (öppet köp) för de är fodrade med läder? Blir det inte för tätt och fuktigt om man vandrar en hel dag i dem? Och blir det någonsin tort om det blir riktigt blött på insidan? Tacksam för tips om vilken kängfodring som är bäst för vår- höst- och sommarbruk i skog och fjällterräng!

Vad betyder läderfodring? Är det bara råläder, d v s ingen fodring alls? Eller är det fodrat och ett läderskikt in mot foten?

Jag tror inte att det blir något varmare , snarare gör läderskiktet att fodringen blir hållbarare, det brukar också vara en massa små hål i lädret om det finns fodring innanför, som underlättar fukttransporten. Välj bara sockor som transporterar bort fukten effektivt, syntet (ev ylle/syntet blandning).

Läder som ytter-foder i fodrade kängor har i allmänhet sämre egenskaper än de mer tekniska textil/syntet-idem (om dessa är av hög kvalitet vill sága; finns ocksâ mycket billigt och dâligt textil-material) vad avser:

- slitstyrka
- "andning" och "moisture management"
- friktion
- kan i vissa fall bli hârt, stelt och knorvigt med tiden.

För att öka lädrets andnings-fömâga brukar vissa tillverkare mycket riktigt perforera innerfodret ("en massa smâ hâl").

Läder som innerfoder är är numera en detalj som dagens tillverkare erbjuder i ett fàtal modeller, och till de kunder som trots allt föredrar den mer genuina kánslan som läder trots allt ger.

Mvh / Mats

Tack för råd! Vad jag menar med läderfodring är att det är fodrat (bortsett från i framfoten) och ett lager läder mot foten. I framdelen är det dubbelt läder. Perforeringar finns det inga.

Vore intressant att höra om någon har egen erfarenhet av läder på insidan av kängor! Håller gör det säkert men knölar det sig eller blir riktigt varmt när det saknar perforering. Kängorna jag funderar på heter Garmont Ranger nubuk och är troligen en modell som inte görs längre. Är det någon som har haft den och kan berätta om för och nackdelar med den?

Hej.

Jag har under flera år använt ett par Rockport Zenobia.
Jag tror inte att dessa kängor tillverkas längre, vilket jag tycker är ganska synd. Det är en toppenkänga.

Tiil sak. Dessa kängor har "läderfoder", dvs. det är inget syntetmaterial med stoppning på insidan. Läderfoder är utmärkt. Formar sig bra efter foten vilket ger kängan en skön känsla/passform. Torkar fort om det blir blött i kängan.
Nackdelen är att dessa kängor blir ganska kalla på vintern. Stoppning + syntetfoder blir varmare än skinn.

Lukt

En annan fördel är att skor med läderfoder inte tar åt sig lukt lika lätt. Och så är det ju slitstarkt, mina kängor med tygfoder har slitits ut innifrån, trots att det är bra skor. Eller kanske just därför, ytterlädret håller bra efter mer än 5 år fastän foder och sula börjar ta slut.

Meindl

Hej!
Min fru har sedan många år ett par Meindlkängor utan GTX men med skinnfoder. Borneo tror jag modellen heter och hon är fullkomligt lyrisk över sina kängor. De har hittills hållit väldigt bra, och jag är fullständigt övertygad om att hon när de så småningom är utslitna köper ett par likadana igen.
Anders

Gratulerar

Jag är sedan några år tillbaka ägare till ett par Garmount Pico, fodrade med läder.

Det är den bästa känga jag haft hittills, skön, stadig och har aldrig haft ens tillstymmelsen till skavsår i dem. De används ofta i skogsterräng och har hängt med på några fjällvandringar.

Hålls nöjaktligt täta mot väta med skovax.

Har ett par HanWag med skinnfoder som är väldigt sköna, tyvärr så har fodret gått sönder i hälen men dom hänger kanske med ett tag till ändå.
Tyvärr så är skaften o lägsta laget när det nu är en del snö ute.

Om vi jämför läder med ett syntet-material av hög kvalitet och teknisk nivâ som material för innefoder, sâ har det senare BÄTTRE tekniska värden än läder i de avseenden jag nämde i min post ovan. Naturligtvis är emellertid inte läderfoder "värdelöst" eller dâligt för det!

Trots mitt eget inlägg ovan har jag faktiskt själv ett par kängor med Gore-Tex och läderfoder. Anledningen till detta val är min klassiska läggning!

För att "kompensera" de nackdelar lädret har, sâ har har exempelvis mina kängors läder dels som sagt en massa smâ hâl för att förbättra transpirationen, samt är de delar av fodret som utsätts för mest nötning, samt där en högre friktion är att föredra (häl, fotsula, tâparti) inte i läder utan i just syntet/textil.

Tittar vi â andra sidan pâ billig textil, typ sâdn som används som foder i billiga gymnastikskor och kängor, och som vi alla vet nöts sönder pâ nolltid, sâ är naturligtvis läder ett starkare material.

Slutligen: trivs du i dina kängor i och har fâtt dem för ett bra pris tycker jag du ska behâlla dem!

Mvh / Mats

avslutad210712

Gäst
Har ett par Meindl Borneo som har skinnfoder. Har använt dem dagligen i fem års tid under vinterdelen av året och fortfarande är skon nästan som ny både in och utvändigt. Passformen och känslan är helt suverän. Använde dem också i fjol sommar för en vandring i abiskofjällen. Tror också att risken för skavsår bakom hälen är mindre eftersom jag inbillar mig att skinnet är strävare vilket gör att foten rör sig mindre.

När jag köper nya kängor för vardagsbruk (vilket även inbegriper en del fisketurer) så blir det Meindl Borneo igen. Om de finns kvar vill säga.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg