I ett ögonblick av ohejdad kreativitet såg jag för mitt inre en slags lösning på problemet med att bärga en haverist omgiven av tunn is som inte bär ordentligt.
Alla hittills framförda lösningar (personliga flytverktyg undantagna*) har på något sätt haft det gemensamt att de utgör någon slags plattform från vilken hjälpen på ett säkert sätt kan administreras och på vilken en bärgad nödställd kan få vård.
Jag föreställer mig en räddninghelikopter (pga dess höga hastighet) som väl framme vid en vak med skridskoåkare eller motsv. lägger ut ett lager polyuretanskum på isen bredvid vaken. Tänk er fogskum så förstår ni ungefär vad jag menar. Kemikalien har väldigt liten volym i förpackningen men "jäser" när den väl är ute i luften och stelnar på rätt kort tid till en hård och flytande plattform att jobba ifrån. Jag är ganska säker på att det går att få till en kemisk blandning som skulle fungera i en sån här applikation.
* När det gäller flytvästens vara eller icke vara så önskar jag fästa uppmärksamheten på de "vingvästar" som blivit väldigt populära inom dykningen. Där sitter lyftblåsan på ryggen, under flaskpaketet. Detta borde motsvaras av att ha upplåsbara lyftceller på ryggsäckens sidor där många idag har sidofickor. Lyftkraften blir ganska god, västen är inte ivägen när man ska över iskanten och "lyftkraftscentrum" ligger hyggligt nära kroppscentrum så att man inte behöver kämpa med balansen i vattnet.
/Rilleman
[Ändrat av Tumbleweed 2006-03-03 kl 16:54]