Vid Askö och nu vid Ridöolyckan förefaller det som Helikopterräddning inte är anpassad för räddning på tunn is. Metoden med ytbärgare och selar är utvecklade för andra typer av räddning än när skridskoåkare är inblandade.
Jag tror att man behöver öva och utveckla annan utrustning och andra räddningsmetoder. Det kanske är bättre att släppa ner flera ytbärgare som har uppblåsbara gummibåtar att dra upp skridskoåkare i som kan dras till fast is med helikopterhjälp eller på annat sätt. Och sedan under ”ordnade” former ta av ryggsäckar och fästa selar så de säkert kan firas upp i helikoptrarna. Med övningar kan man säkert utveckla bra utrustning och metoder.
Vidare anser jag att i alla fall större långfärdsskridskoklubbar bör ta kontakt med kommunernas räddningstjänst och åtminstone diskutera vilken utrustning man förfogar över och hur man ska agera vid ett skarpt läge. Även här vore övning nyttig.
Vi ser ju hur långfärdsskridskosporten växer lavinartat och sannolikheten för att olyckor ska inträffa ökar även om säkerhetstänkande och utbildning förbättras successivt.
Jag tror att man behöver öva och utveckla annan utrustning och andra räddningsmetoder. Det kanske är bättre att släppa ner flera ytbärgare som har uppblåsbara gummibåtar att dra upp skridskoåkare i som kan dras till fast is med helikopterhjälp eller på annat sätt. Och sedan under ”ordnade” former ta av ryggsäckar och fästa selar så de säkert kan firas upp i helikoptrarna. Med övningar kan man säkert utveckla bra utrustning och metoder.
Vidare anser jag att i alla fall större långfärdsskridskoklubbar bör ta kontakt med kommunernas räddningstjänst och åtminstone diskutera vilken utrustning man förfogar över och hur man ska agera vid ett skarpt läge. Även här vore övning nyttig.
Vi ser ju hur långfärdsskridskosporten växer lavinartat och sannolikheten för att olyckor ska inträffa ökar även om säkerhetstänkande och utbildning förbättras successivt.