Helgturer _ V.Götaland <> Norden

Hej
Jag söker tipps på små helgturer 1-3 dagars med övernattning i tält eller vindskydd.
Tanken är att öka vanan för friluftslivet för mig och hunden. Det har inte blivet så mycket av den varan på många år nu.
Samtidigt få möjlighet att uppleva något nytt varje vandring, kanske lite Geocaching.
Och vara extra förberedd inför Kungsleden sommaren 2014 med hunden.

Jag vandrade sommaren 2012 Saltoluokta- Kungsleden till Singi - Kebnekaise toppen - Nikkaluokta, övernattade i stugorna längs leden.

Som Lidköpingsbo i Göteborg känner jag mig mest hemma i Skaraborg.
När jag var liten gjorde familjen dagspromenader på Kinnekulle och jag minns svagt Kållandsö.
I Göteborg bor jag på Hissingsidan men har inte utforskat naturen här ännu.

Några tipps på bra vandring och mål att besöka.
Vilken karta är att föredra? Gröna kartan eller annan terräng/friluftkarta?

Jag tänkte på närområdet först. Lidköping/Skaramorg, Hissingen eller runt Göteborg.
Sedan utöka med längre distanser till kanske hela Norden med starka argument ;)

Halaj!

Jag rekommenderar att gå in på akademibokhandeln i Nordstan, eller turistbyrån på Kungsportsplatsen. Handla alla vandringskartor, och bestäm sen själv var det verkar vara trevligt att gå.

//T

Mitt första inlägg sedan jag blev medlem 2000 ;-)

Gå in på Naturkompaniet och köp "Vandring kring Göteborg"

http://www.calazo.se/bocker/vandring/vandring-kring-goteborg

Det kanske iofs inte är så mycket övernattningsturer - men det är inspiration till var det går att vandra. Mina spontana tips annars är bohusleden Skatås upp mot Kungälvshållet, Vildmarksleden mot Hindås etc., eller bara gör en egen rutt runt om i Vättlefjäll.

Svartedalen. Runt Halle, Hunneberg. Fanns förr en Geocach som hette stegen mot himlen. Stegen är gömd norr om den riktiga Brudslöjan nära Nordkrokens badplats. Därifrån kan man gå till Gardesanna. Väldigt fint om våren när löven är som musöron. Har även åkt på skidor runt Halleberg en vinter när isarna var bra. Sen finns ju alla älvpromenader från Trollhättan och neråt. Vindskydd finns i Åkersström.

Halle och Hunneberg på en hel helg blir svårt tycker jag. De fina områdena är mycket små och man får då känna till dom och utöva mycket utforskning av ett och samma område. Har man tänkt gå några sträckor blir det lätt att stå ut med mycket hyggen och ungskogar tyvärr. Dagsturer däremot finns det många fina områden att utforska där..

Men det beror ju på vad man vill se. Jag är hyggesallergiker.

Mvh / Johannes

Sandsjöbackaleden

Sandsjöbackaleden på 2,2 mil är rätt värd. Den börjar vid sisjön och slutar borta i Kungsbacka. Det finns bra vindskydd på två ställen.

Varning för tuff terräng. Mycket upp och ner!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg