Heldämpad MTB - behöver råd

Svar från Tullverket

Skicakde följande fråga till Tullverket:

"Jag planerar att åka till USA. Väl där tänkte jag köpa mig en cykel för att
använda under resan. Min fråga är om jag sedan kan ta med denna cykel till Sverige utan att betala tull och moms? Om svaret är ja skulle jag vilja veta
under vilka omständigheter detta i så fall gäller."

Svaret var följande:

"Tack för ditt brev! Om du är på resa i USA och sedan tar med dig cykeln du köpt där tillbaka till Sverige, får du betala tull (15%) och moms (25%).

Vid beräkningen av tullavgiften inkluderar man även fraktavgiften (alltså vad det kostar för dig att skicka varan till Sverige). Vid beräkningen av
momsen lägger man även till tullavgiften på det beloppet.

Däremot om du får ta med dig cykeln på planet hem, och den kostar max 1700 SEK, så får du ta in den avgiftsfritt. Då ingår den i resandetullfriheten."

//

fast tullverket vet ju inte om du har köpt cykeln i usa eller om du har tagit med den från sverige vid utresan...

Stämmer - så det blir alltid en fråga om hur pass "ärliga blå ögon" man kan visa upp när man får frågan från tullarn om man har haft med sig cykeln från Sverige.

Guero; sa:
Sorry men tull och moms kan du totalt glömma.

Jag tycker inte det är en så bra idé att "totalt glömma" vilka lagar och bestämmelser som finns. Åker du fast, även om risken är liten, tar tullen ingen hänsyn till om du påstår att du inte känner till lagarna.

Johannes

När jag säger glömma så menar jag att chanse är en på miljarden att det kan bli något problem. Dom flesta människor som åker utomlands köper en massa saker och tar med hem helt enkelt för att det är billigare. Jag vet inte var gränsen ligger för att man ska tulla in saker men den är i alla fall väldigt låg. Hur tror du det skulle se ut om tullen skulle börja kika i alla väskor och försöka ta reda på vad du ha köpt utomlands? Speciellt när ingenting har prislapp och det är omöjligt att avgöra om det är nytt och begagnat. Dom är nog ganska glada över att inte kolla så länga man inte tar in en kasse diamanter.

Dessutom tycker jag inte att införsel av (begagnade) varor för 10 000 är att betrakta som något speciellt grovt brott. Men det är bara min personliga åsikt.

H

Jag tror inte att risken att åka dit är en på miljarden. Jag känner till minst två fall där bekanta har tvingats visa upp sina från USA medköpta prylar och fått köra bortförklaringen att de haft med dem från Sverige. I det ena fallet, ett set golfklubbor, klarade han sig eftersom han hade provspelat klubborna och kunde visa att det fanns märken på dem och därmed troliggöra att de inte var nya.

Gränsen är f.ö. 1700 kr, som nämnts tidigare här.

Johannes

Är det ens möjligt att komma hem till Sverige med mindre än 1700 kr i köpta grejor? Det räcker ju med två skjortor så är det ju kört. Dina kollegor måste ha haft väldigt otur men skämt åsido så har ju faktiskt tullen viktigare saker att göra än att kontrollera om du har köpt saker för 1500 eller 2500 kr. Jag tänker då på droger etc.

Det rör sig ju också om så små summor och handlar oftast endast om privat bruk. Om nu någon i tullen öppnar din väska så är det ju otroligt svårt att veta hur mycket det är värt. Vad är en beg. mtb värd? Kan vara 3000 eller 12000, svårt för en vanlig person att veta. Jag har hört om folk som åkt fast för alkohol, droger, samt värdesaker (typ 11 Rolex eller diamanter) men aldrig någonsin för saker som kläder, cykel, dator etc. När jag tänker efter så har jag nästan aldrig sett någon bli stoppad i tullen vid Arlanda. Vid ungefär 50% av mina resor från USA till Sverige har det inte ens funnits personal vid tullen. Alla har gått rakt igenom och det har inte funnits en enda person inom synhåll.

Jag inbillar mig att smuggling av cyklar inte är någon branch som tullen tittar speciellt mycket på så jag tror du är ganska säker (understatement of the year). Frågan var från början om det är problem i tullen och på det kan jag inte hitta något annnat svar än NEJ.

H

"Söta" animeringar, men mycket mer är det inte i mina ögon. Klart att Specialized säger att deras system är bäst i alla lägen, och dessutom bättre än alla andra system.

Oavsett hur mycket fakta det ligger bakom så är jag grymt skeptisk när tillverkaren själv går ut och slår sig på bröstet. Speciellt när dom är bäst i alla situationer.

/Mattias

mlindstrom; sa:
Oavsett hur mycket fakta det ligger bakom så är jag grymt skeptisk när tillverkaren själv går ut och slår sig på bröstet.

Visst förhåller det sig så. Men det är två saker jag tycker gör det intressant. Den första är att några av världens bästa hojar, bortsett från Specialized, har samma lösning, t ex Titus, Ellsworth o Intense Tracer. Det andra är att monolink o VPP ifrågasätts. Häromåret hördes knappt en kritisk röst. Somliga var direkt panegyriska.

Per

Jag håller med att det är bra att vara skeptisk mot affärer och tillverkare som hävdar att deras produkter är bäst. Men i det här fallet så är det ju många andra cyklar som använder i stort samma konstruktion så det man ser på skärmen är ju inget Specialized hittar på. Själv är jag ingen fan av Specialized men deras konsruktion av bakfädringen är av högsta klass. Dom flesta som vet nåt om fjädring håller nog med om att en konstruktion som denna har många fördelar och få nackdelar. Och det kan man inte säga om många andra cyklar.

mvh

H

Specialized FSR Elite Disc

Är det någon som har lyckats köpa en mtb från USA utan att själv åka dit och "hämta" den? De flesta företagen har ju som försäljningspolicy att ej skicka produkter utanför landets gränser. Det innebär väl mer jobb för dem. Dessutom är väl knappast tillverkarna pigga på att produkterna säljs mellan marknaderna till lågpris.

Är det någon som har lyckats? (moms/tull tillkommer visserligen)

Jag är själv sugen på en Specialized Stumpjumper FSR Elite Disc. Hos de flesta åf i USA kostar den ca. $1700 (< 12.000kr). I Sverige ligger den på ca. 21.000kr.

Det blir ju lite omständigt att flyga över till USA bara för att hämta en cykel, även om det kombineras med en kort weekend. Jag förmodar att man bör vara där en längre tid än bara över en helg dessutom. Visserligen finns det ju gott om återförsäljare i större städer, någon borde ju ha rätt modell hemma för direkt köp utan väntetid.

Biljetten över pölen behöver ju inte kosta mer än 3000kr TT (kanske finns billigare?). Tanken är ju klart frestande... En spontan tanke vore att isf. köpa cykeln i New York då det finns ett stort utbud av cykelbutiker, många billiga flygalternativ osv. Eller har någon ett bättre förslag?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
hassex Filmtajm Hallsta mtb spår Mountainbike 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg