Helags

Någon som har vandrat från Ljungdalen till Helags? är det värt att åka upp från Stockhom över en långweekend? tack på förhand/Mats

Någon som har vandrat från Ljungdalen till Helags? är det värt att åka upp från Stockhom över en långweekend? tack på förhand/Mats

Hm. Det är svårt att svara på om det är värt det för nån annan.

Parkera i Kläppen så är det 12 km till Helags. En lätt dagstur. Om det är fint väder dagen efter kan ni gå upp på toppen. En lätt dagstur om än med många höjdmeter. Helags är mycket (typ 300 m) högre än allt annat omkring (undantag Sylarna).

Är du ovan fjällvandrare? Ja, då är det ett bra alternativ som kan inkludera en toppbestigning av Helag.
Är du van fjällvandrare? Nja... då är det tveksamt. Då skulle jag nog hellre utgå från Tossåsen och vandra lite på tvärs mellan dörrarna i Lunndörrfjällen.
HåkanF

Hm. Det är svårt att svara på om det är värt det för nån annan.

Parkera i Kläppen så är det 12 km till Helags. En lätt dagstur. Om det är fint väder dagen efter kan ni gå upp på toppen. En lätt dagstur om än med många höjdmeter. Helags är mycket (typ 300 m) högre än allt annat omkring (undantag Sylarna).

Var med en gång då några i gruppen gick till toppen från vårt tältläger nere i kesudalen. (sen fick de dimma och snöfall på toppen, men det är en helt annan sak)

Var med en gång då några i gruppen gick till toppen från vårt tältläger nere i kesudalen. (sen fick de dimma och snöfall på toppen, men det är en helt annan sak)

Jag tänkte skriva det men glömde - jag läste om ett par som gick Kläppen-Helagstoppen-Kläppen över en dag, det kanske var dem :)

Iofs bara 24 km, ingen skärseld direkt. Men jag avstår :)

Har gått Fältjägarstugan - Helags - Fältjägarstugan tror den turen är omkring 25 km tog cirka 8 h och var inte allt för ansträngande, vi hade ju lämnat pckningen vid fältjägaren.

Ta en tur på 2-3 dagar och gå från Ljungdalen över Helags-Fältjägarn- till Ramundberget, det är en skön upplevelse.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg