Hela Kungsleden, bära allt?

  • Trådstartare robur@mail.bip.net (R.Engstrand)
  • Start datum

larsson-ake@telia.com (Åke Larsson)

Gäst
Vältränad?

I Utemagasinet för ett par år sen beskrev dåvarande chefredaktör'n Jörgen Wikström ett möte i Sarek med en dansk som skulle vara ute i trettio dagar utan påfyllning av förråden, men han gick inga längre dagsetapper. Nå'n sorts biolog på inventering om jag minns rätt. Med synnerligen genomtänkt packning och en grundkondition vida överstigande min så ska det väl kunna gå. Lycka till!


\ål
 

robur@mail.bip.net (R.Engstrand)

Gäst
Så var det tänkt!

Genomtänkt packning ja!
Fysik.....
Men så var det tänkt, att inte gå allt för långt utan att hinna njuta av det hela, även om en tung packning ju gör sitt till, så anser jag att det är som med myggen, ett pris man får betala, alltså inget att bry sig om.
Sist gick vi från Katterat till Hukkajaure och vidare över Kebenekaise (Dorings led) avslutade i Nikkaloukta efter 17 dagar då började vi med 36 kilo var.
Man ska ju njuta och gå när man känner att det flyter dag eller natt vilket som känns bäst.


Tack för din åsikt!


R.Engstrand
 

Pelle

Gäst
Förlåt mig!

Ber om ursäkt för mitt lite föraktfulla inlägg. Jag har så svårt för personer som försöker "vara något" och som egentligen inte är det och som dessutom bassunerar ut det.
Jag har nu förstått på dina övriga kommentarer att jag grovt missuppfattat dina intentioner och ber uppriktigt om ursäkt för min klumpighet.


Det du verkar vara ute efter är att göra en härlig fjällvandring - som kanske blir ditt livs - och det kan ju aldrig vara fel! Hoppas att du får en härlig tur och jag önskar dig verkligen lycka till!


Ett litet tips är att lusläsa innehållsdeklarationerna på den mat du köper. Sök efter största möjliga energiinnehåll per 100g - så lite vikt som möjligt att bära för så stor "effekt" som möjligt. Korn, i alla former - gryn, mjöl och flingor, innehåller mycket energi per viktenhet. Det innehåller dessutom mycket "långsamma kalorier" som man har nytta av långa vandringspass!


Som sagt, förlåt och lycka till!
 
Tack!

Kan ha varit jag som uttryckte mig oklart, men ja det var tänkt att ta tid och det var inte sträckan som sådan som var tanken utan tiden på fjället och tiden ifrån vardagen som var tanken.
Jag hade dessutom tänkt att påvägen besöka den plats där min sedan länge bortgångne farfar somnade in.


Men det är en annan historia.


Tack för ditt svar och nej jag är ingen sensations sökare.


Med vänliga hälsningar.
R.Engstrand
 
Jamen, då så.

Du hade sannolikt kunnat bespara dig en del oberättigat löje med en antydan om din kapacitet.
Du nämner 36 kg, en vikt jag inte kan föreställa mig på min rygg ; jag väger inte ens 70 kg.
Även skrymmet övergår mitt förstånd.


Nu vet jag inte hur stor eller glupsk du är, men ska 36 kg någonsin behövas?
Jag har just provvägt min packning för en (i nödfall) 10 dagars tur.
Med ofylld vattenflaska, exklusive kartfodral och kamera (2 hg) som jag bär framme på magen
landar det på drygt 19 kg. Då väger maten c:a 7 kg. Tält, sovsäck, madrass, kök, gas,
lägerkläder, kläder för regn och kyla,
och själva säcken skulle alltså stå för 12, högst 13 kilo. Med 7 hg mat dagligen
i 14 dagars tid, och dubbelt så mycket gas (ytterligare 3-4 hg!) skulle man landa ledigt
under 30 kg utan att späka sig. Jag har prövat en så tung säck, det kändes vingligt
(i Alperna eller Pyreneerna betraktar jag allt över 20 kg som livsfarligt).


Dessa 30 kg var förresten en veckopackning för Jotunheimen. Svenskar bär gärna tungt
och jag undrar ibland vad de har i säcken. En gång iakttog jag folk som vägde
sina säckar vid Storulvån och på mig verkade det vara rena pittmönstringen.
Oj, x kg, ojsan y kg, minsann, z kg!.


Sådant drar löje över friluftsfolk, kanske i onödan.


Jag behöver träna för att bära 20 (annars får jag värk högt upp i benen); vidare gymnastiserar
jag under en tur fem gånger om dan för att förebygga diskbråck. Jag betraktar dina
prestationer och planer med viss fascination och kanske avund, på avstånd, och utan löje.
Jag är förstås också åtskilligt äldre, snart 56 år.


il C.
 
Tack!

Tack det värmde!
Nej något sensations sökande var det inte menigen att låta som, Menigen var helt enkelt att vara ifrån vardagen och det platta låglandet ett längre tag, men att samtidigt gå en "säker led" och träffa lite likasinnade.Jag vet ännu inte om jag blir själv eller om min vanliga vadrar kamrat kan följa med, blir jag själv känns det tryggt att inte gå orösat så väldigt länge. Men de tipsen jag fått här om att det går att gå den på 10-14 dagar känns för hastigt för mig, jag siktar nog in mig på kring 20 dagar.


Jag har alltid köpt Blå Band's fryst torkade, har du något bättre förslag?


Tack för tipset om lusläsningen av innehålls deklarationerna.


MVH
R.Engstrand
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
MartinHaake Vandra hela Kungsleden. Fjällvandring 14
aksello Vandra hela Kungsleden i Juli. tips och info sökes Fjällvandring 5
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10
gustav.thoresson Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 3
pergit Hela Kungsleden Fjällvandring 7
Petri Niemelä Hela Kungsleden juli augusti Fjällvandring 12
KebneKajsa Hela Kungsleden Fjällvandring 13
skogsvakt Vandra hela kungsleden Fjällvandring 6
camfor vandra hela Kungsleden Fjällvandring 23
Bulingen Hela Kungsleden = 6 olika fjällkartor Fjällvandring 41
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
Michel.B Hela Kebnekaise och lite till Fjällvandring 42
europa12 Satelitbilder över hela landet. Fjällvandring 8
laurentiusweg Hela Skanderna sommartid? Fjällvandring 3
Nyman Gammal karta på hela bruksleden sökes! Fjällvandring 1
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 1
Fjorr Södra Kungsleden Kvikkjokk-Hemavan Fjällvandring 0
Jonkowitch Parkering norra kungsleden Fjällvandring 4
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.