Jag har le chameau och har vandrat i dem. För det första stämmer det att de håller. Mina är felfria efter ca 5 år. Har vandrat kring 15 dgr i dem med packning. Visst är de mjuka, kanske till och med de mjukaste gummistövlar jag vandrat i, men med något stabil fot leder det inte till problem i skog och lågfjäll. Vad gäller slitstyrkan är den utmärkt. Jag jagar älg i dem ca 10 dagar per höst(går en del då) fiskar nåt kring 30 dagar (ofta sittande i båt förvisso) plockar hjortron, blåbär och lingon. Jag gör huvuddelen av detta i gummistövlar även om jag även använder Lundhags Alaska som jag köpte 1985 när jag gjorde lumpen samt nuvarande par av Gore tex kängor. Jag har haft meindel, Hanwag, Viking och har nu en mjuk och högskaftad saiva. Välimpregnerade Lundhags funkar bra i vatten och alla Gore tex skorna har gemensamt enligt mig att det blir problem i vatten. Råkar man kliva ned sig torkar fodret extremt långsamt, lädret nere på foten funkar bra vid vad etc men sunkar till sig i långvarig blöta som det kan bli vid fiske.
Bara en uppfattning bland andra.
Jag är ute endel men inget extremt.
Bosse