Hmm - det lät ju lockande att den varma soppan kunde fixa sig själv så man slapp öppna ryggan i ösregnet, men...
0,5 liters Heatgear väger 522 g, en patron à 93 g (60 g gas) kokar upp 6-9 l vatten (tillverkarens uppgift).
Tar man med tre patroner/vecka, blir totalvikten
801 g.
"Minsta möjliga"- vikten är 522+93=
615 g, räcker till 6-9 l vatten.
En Eta Express väger 420 g, en gaspatron à 390 g (230 g gas) kokar upp minst 15, men erfarenhetsmässigt på detta kök väl över 20 l vatten. Totalvikten blir
810 g.
"Minsta möjliga" - vikten är... en Eta Solo på 365 g + 198 g gaspatron =
563 g, räcker till min. 7 l vatten på "vanligt" gaskök (och upp till det dubbla på Eta-köken enligt Primus, fast kan det stämma?).
I det första fallet kan man fixa varm dryck "on the go", men har ett bry när man skall flyga och kan bara koka vatten. I det andra har man ett komplett kök med en enliterskastrull.
Inte ens om man tänker sig "minsta möjliga" för någon toppbestigning e.d. gör man någon viktvinst, däremot kan ju "on the go" väga tungt då.
För min del är valet enkelt - jag vill kunna laga riktig mat
. Kan jag inte det (oavsett om det beror på att det regnar eller på att jag hänger halvvägs på en klippvägg, äter jag hellre några nävar nötter och torkad frukt direkt ur fickan och dricker mitt kalla källvatten direkt ur flaskan.