Heatstick

Hmm - det lät ju lockande att den varma soppan kunde fixa sig själv så man slapp öppna ryggan i ösregnet, men...

0,5 liters Heatgear väger 522 g, en patron à 93 g (60 g gas) kokar upp 6-9 l vatten (tillverkarens uppgift).
Tar man med tre patroner/vecka, blir totalvikten 801 g.
"Minsta möjliga"- vikten är 522+93=615 g, räcker till 6-9 l vatten.

En Eta Express väger 420 g, en gaspatron à 390 g (230 g gas) kokar upp minst 15, men erfarenhetsmässigt på detta kök väl över 20 l vatten. Totalvikten blir 810 g.
"Minsta möjliga" - vikten är... en Eta Solo på 365 g + 198 g gaspatron = 563 g, räcker till min. 7 l vatten på "vanligt" gaskök (och upp till det dubbla på Eta-köken enligt Primus, fast kan det stämma?).

I det första fallet kan man fixa varm dryck "on the go", men har ett bry när man skall flyga och kan bara koka vatten. I det andra har man ett komplett kök med en enliterskastrull.
Inte ens om man tänker sig "minsta möjliga" för någon toppbestigning e.d. gör man någon viktvinst, däremot kan ju "on the go" väga tungt då.

För min del är valet enkelt - jag vill kunna laga riktig mat ;). Kan jag inte det (oavsett om det beror på att det regnar eller på att jag hänger halvvägs på en klippvägg, äter jag hellre några nävar nötter och torkad frukt direkt ur fickan och dricker mitt kalla källvatten direkt ur flaskan.

Att dom orkar...

Här är det helt klart tänkt att förtjänsten ligger på att sälja egendesignade tuber som är inkompatibla till allt annat.

ingen jag skulle chansa med om man på plats utomlands måste nöja sig med den lokala soppan / ibland återfyllda gasburkarna med 'kyla och höjdtålig gasol' (läs ren propan) som enda alternativ och som har 7/16-gängan ala primus som förmodligen snart funnits i 50 år och är väletablerad.

UN Number: 1950 som de hänvisar till och indirekt menar att det går att ta med på flyget - gäller också alla andra campingasolburkar och där vet vi hur det fungerar på flygplatserna och passagerarplanen...

(rent krasst kan man diskutera varför sprej-deorant tillåts att tas med på plan men inte campingasol då båda går under samma UN Number: 1950 och därmed samma riskklassning i avseende transporter).

sådant kan skickas med separat fraktflyg (vilket gäller campingasolburkarna av vanlig modell också) i avsedda packkartonger, men eftersom de pekar på sådana detaljer så pekar det också på svagheten med deras system - de har ingen distrubition world wide där deras tuber är tillsamman med campingaz, primusgängade tuber och CP250-tuber i varenda håla över världen där man säljer campingasol över huvud taget.

stackars krake som tror att dessa tuber skulle på något sätt vara undantagna hindret med campingasol i passagerarplan - han/hon får säker med sig själva köket men inte det han/hon tänker elda den med och inte finns något att köpa lokalt där man landar...

Senast ändrad:
Ursäkta men

är det bara jag som tycker det är konstigt att stabbin i sitt första inlägg gör reklam för en ny produkt?
Sen att den verkar mer än lovligt korkad, men ändå.
Mikael
Ps
För 460 spänn får man en P11 fylld och pengar över till fika, 11 kg!
Ds

Senast ändrad:
mkt märkligt förstainlägg måste jag hålla med om

är det bara jag som tycker det är konstigt att stabbin i sitt första inlägg gör reklam för en ny produkt?
Sen att den verkar mer än lovligt korkad, men ändå.
Mikael
Ps
För 460 spänn får man en P11 fylld och pengar över till fika, 11 kg!
Ds

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ripnils Heatstick från Heatgear Kök och brännare 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg