HB nyhet 2009

Från HB sajt, tyvärr har de en trasig bild...

Nu presenteras Kaitum GT i 2 och 3 personersutförande. Liksom Kaitum är Kaitum GT ett tunneltält med dubbla absider och två ingångar. Den ena absiden är förlängd för extra generöst utrymme. Kaitum GT är mycket rymligt och ett idealiskt val för den som vill förena låg vikt med synnerligen goda utrymmen.

Bruttovikt Kaitum 2 GT 3,3 kg, Kaitum 3 GT 3,8 kg

Innermått Kaitum 2 GT: Höjd 100 cm, bredd 140 cm, längd 220 cm
Innermått Kaitum 3 GT: Höjd 105 cm, bredd 185 cm, längd 220 cm

HB själva skriver inget om 4GT som Trailspace gjorde...

ps. fast Trailspace hade nog skrivit fel, ska nog vara 3GT i deras text ds.

Senast ändrad:
Från HB sajt, tyvärr har de en trasig bild...

Nu presenteras Kaitum GT i 2 och 3 personersutförande. Liksom Kaitum är Kaitum GT ett tunneltält med dubbla absider och två ingångar. Den ena absiden är förlängd för extra generöst utrymme. Kaitum GT är mycket rymligt och ett idealiskt val för den som vill förena låg vikt med synnerligen goda utrymmen.

Bruttovikt Kaitum 2 GT 3,3 kg, Kaitum 3 GT 3,8 kg

Innermått Kaitum 2 GT: Höjd 100 cm, bredd 140 cm, längd 220 cm

HB själva skriver inget om 4GT som Trailspace gjorde...

ps. fast Trailspace hade nog skrivit fel, ska nog vara 3GT i deras text ds.
Har du länken till ovanstående info?? Hittar den inte på HB-sidan.

Storlek/vikt

Intressant att notera är att Kaitum 3 GT är så mycket större i innertältet än vad mitt Keron 3GT är. Och ändå väger det 0,9 kg mindre.

Keron 3 GT röd 4,4 kg 4,7 kg
Kaitum 3 GT 3,8 kg

Innermått Keron 3 GT Höjd:105 cm, bredd 160 cm längd 220 =(3,4 m² absid2,8 + 1,3 m²)

Priset på Keron 3 Gt är ca 8250:- så frågan är om Kaitum 3 Gt kommer att kosta mer än det? Keron är väl lite mer arbetat(myggnät t.ex)kraftigare bågar, tältpinnar mm enligt min erfarenhet.

Spontant verkar de priserna rätt"saftiga"för Kaitum 2-3 GT. Deras lätta tält har enklare lösningar, inte samma robusta dragkedjor, linor, linsträckare och hållbarhet som Kerlon 1800 tälten. Jag tänker då direkt att- hur motiverar HB att priserna på de lätta tälten är dyrare än på deras"expeditions tält"?

Rider HB på lättviktsvågen och ökar marginalen på sina lättvikts produkter?

Spontant verkar de priserna rätt"saftiga"för Kaitum 2-3 GT. Deras lätta tält har enklare lösningar, inte samma robusta dragkedjor, linor, linsträckare och hållbarhet som Kerlon 1800 tälten. Jag tänker då direkt att- hur motiverar HB att priserna på de lätta tälten är dyrare än på deras"expeditions tält"?

Delvis handlar det om att konsumenterna ska förstå att skillnaden ligger i materialens marginaler, inte i priset. Tidigare var det många som trodde att Nallo var ett billigare Nammatj, och blev sura när till exempel golvet inte tålde samma slitage.

De vill helt enkelt inte att priset ska vara avgörande i valet av tält, utan ditt användningsområde. Och numera är det tydligen inte så jättestor skillnad i tillverkningskostnader, och vad jag förstår handlar det delvis om att vävarna till de rejäla tälten blivit förhållandevis billigare.

Delvis handlar det om att konsumenterna ska förstå att skillnaden ligger i materialens marginaler, inte i priset. Tidigare var det många som trodde att Nallo var ett billigare Nammatj, och blev sura när till exempel golvet inte tålde samma slitage.

De vill helt enkelt inte att priset ska vara avgörande i valet av tält, utan ditt användningsområde. Och numera är det tydligen inte så jättestor skillnad i tillverkningskostnader, och vad jag förstår handlar det delvis om att vävarna till de rejäla tälten blivit förhållandevis billigare.

Jo det är kloka tankar du har om priserna. Men... Jag ser fortfarande inte varför ett tält som är mindre arbetat och med enklare material skall kosta mer? Den stora kostnaden borde rimligtvis vara tiden sömmerskorna lägger ned på att sy in myggnät+dragkedjor i ventiler och absider osv. (För mig kostade det ca 700:- att få sytt en extra ventil på innertältet/Tarra. Materialet var försummbart).
10 mm bågarna är rejälare än 9 mm och går man in på HB"reservdelslager" ser man snabbt att bågarna till Keron 3=1260:- och Kaitum 3=1020:- vilket ger vid handen att bågarna till Keron 3 är ca 23% dyrare till kund. Vilket borde synas på priset!
Om kostnaden för 1800 väven har blivit billigare, har den lättare då blivit dyrare? Då det går åt mindre väv till Kaitum vad motiverar då kostnaden?

Att köpa lättvikt har för det mesta varit billigare(subjektivt) Som jämförelse, en av mina Klättermusen jackor går inte att jämföra med min enkla Marmot Precip jacka( utan ventilation kardborre osv). I den jämförelsen förstår i.a.f jag varför"Musen"jackan kostar 4K mer. Rent intellektuellt borde detta även gälla tält och annan jämförbar utrustning?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg