Havskajakval

Funderar på vad jag skall köpa för modell som första kajak. Är inte nybörjare, men har heller inte direkt paddlat mycket.
Har funderat lite på både nytt och begagnat, och plast såsom glasfiber.
Vinner jag något på att köpa en märkeskajak jämnförelsevis med t.ex en poin65/reval/trapper - kopia(är väl samma estländska tillverkare om jag förstått det rätt).

Jag vill ha relativt liten sittbrunn (eskimåsvängsvänlig).
Jag vill att kajaken skall vara lättmanövrerad, gå att packa för åtminstone en veckotur. Gärna utrustad med fikaskott, skädda och roder.
Jag är 180 lång och väger ca 70

Ge mig lite förslag på märken och modeller som ni skulle rekomendera.
Mvh
/Henrik

Fast liten brunn behöver du inte ha för att rolla, forslådor har gigantiska hål.
Bra grepp med knäna och låg bakkant på sittbrunnen underlättar liksom ett vettigt mothåll för fötterna.
Finns det inte vingar som ger bra grepp för knäna så kan du alltid sätta dit det efteråt.

JL

Bra val!

Tjena!

Är 180 cm lång och väger 80 kg, letade efter en
passande nybörjarkajak i somras och provade runt en del. Tyckte att Prijon Seayak var den bästa. Den fick bäst i test i ett stort kajaktest för några år sedan.
Har bra balans och går att lasta lätt för en veckas paddling. Går att göra eskimåvändning. Den är mitt råd!

/Marcus

Jag har en Trapper Respons med roder. Vad gäller rollvänlighet har jag så smått börjat inse att den inet är den bästa kajaker för ändamålet! Den har för högt ryggstöd, samt att man inte har något bra fotstöd, om man bortser från pedalerna till rodret, och dom är inte bra! I övrigt gillar jag kajaken skarpt!

Fredrik

Nigel Dennis Explorer

Jag köpte min Nigel Dennis Explorer i september, och är tokförtjust i den! Den är lätt att göra eskimåsväng med, rolig att paddla i vågor och har bra slutstabilitet.

Packutrymmena är inte jättestora, och lite svårpackade eftersom luckorna är små. Men de är täta. Det har hittills aldrig läckt in vatten, trots flitigt rollande. Fikaskott. Skädda. Bra för nybörjare men också en kajak att växa och utvecklas med.

Säljs hos Escape Kajakcenter i Göteborg.

Annars är det självklara tipset: hyr olika sorters kajaker och se vad du gillar. Lycka till!

/Karin

Lettman 5XX

Tycker du skall titta på Lettman kajakerna som säljs hos Kajakcenter i Grebbestad. Jag köpte en i somras och är väldigt nöjd. Bra utrymmen och väldigt allround. DEssutom tycker jagatt de ligger prismässigt bra till.

http://www.kajakcenter.com/

Skillnad mellan en dyrare och en billigare kajak är ofta i detaljerna. Om du ska vara ute på på längre turer är komfort och utrymme i kajaken viktigt. det spelar nog inte så stor roll vad du köper då du kommer lära dig din kajak, men ett vettigt tips är att prova flera olika sorter innan du bestämmer dig. Vad jag tittar på är själva sitsen och hur kommer fötterna ha det dvs litet eller större fotstöd samt hur packluckor är utformade, små luckor är alltid knepigare att packa genom. Storlek på ditt tält etc kan vara en utgångspunkt då detta ska ner. Hur lätt är luckan att få på? Går det göra utan att gå iland? Val mellan skädda och roder? Min egen erfarenhet är att en roderförsedd kajak är svårare att hålla kursstabil om rodret går sönder än att paddla en med skädda då denna är tänkt att paddla även utan skäddan nedfäld. Lycka till med val i kajakdjungeln!

Tack

Tack för de svar jag fått - jag skall försöka att inte gå vilse i djungeln av kajaker..
Mvh
/Henrik

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg