Havskajaker av polyetenplast

Jag har funderat på att skaffa mig en egen Havskajak istället för att alltid hyra. Jag provpaddlat en del olika märken. Prijon, Trapper och Boreal Design. Kostnadsmässigt ligger en kajak av polyten normalt lägre än glasfiber. Är den någon som har praktisk erfarenhet av exempelvis Prijon's Seayak och Barracuda eller Boreal Designs Muktuk?
 
Litt om Barracuda

Jeg har padlet Prijon Barracuda det siste halve året, og jeg er godt kjent med Seayak. Barracudaen har samme gode sittekomfort som seayak, men er smalere, 56 cm, og 518 cm lang. Barracudaen er noe rank, men føles lettpadlet. Reklamen sier at den er den raskeste plastkajakk på markedet. Ikke vet jeg, men Barracudaen gir meg en fartsfølelse jeg ikke har hatt i andre plastbåter.Den minner meg mye om min gamle Kajaksport Viking glassfiberkajakk. Mye lettere å manøvrere enn både Seayak og Kodiak, samtidig er Barracudaen like retningsstabil som Kodiak. Jeg har montert ror, men det behøves ikke ofte. Vekten (28kg)er et minus i forhold til en glassfiber, men padling gir jo god armstyrke...

Seayak? God sittekomfort. Min fru tycker om den.
 
Polytenkajaker

Tack för rådet Ole. Skall pröva Barracuda i helgen hoppas jag. Jag tror den kan vara nått för mig. Finns den i fler färger än gult tror du? Lite Trött på gula kajaker.
 
Polyeten – Glasfiber

Nackdel Polyeten: Tyngre och lite långsammare. Kortare livslängd?
Fördel: Hållbar och tålig. Mindre dyr

Jag skulle satsa på en polyeten om jag skall leka, eller är nybörjare. Långpaddlare bör välja glasfiber. De bästa kajakerna av de du nämner tycker jag är Prions Barraquda och Boreals Muklum. Har aldrig hittat en kajak jag sitter så bevämt i som Muklum och dess storebror. Lite stor sittbrunn om man ska leka med den men underbar sits och komfort. Bra roder. Tungpaddlad på grunt vatten men i övrigt mycket trevlig.
 
Farger på Barracuda

Etter hva jeg vet finns Barracuda bare i gul, rød og muligens grå. Jeg har selv en gul en og skulle gjerne hatt en annen farge.Men plastbåter ser ut som plast uansett, så fargen spiller liten rolle for meg. Men gult er mer synlig på sjøen enn mørke farger, så det er jo et sikkerhetsaspekt der.

Lykke til med utprøvningen.

Ole
 
Provat Barracuda

Nu har jag provat Barracuda, Seayak och några andra. helt klar är barracuda den som mest påminner om glasfiberkajaker som Trapper och Lettman. Tack de råd jag fått. Nu skall jag kolla vad jag gömt i madrassen... $$$$
 
Re: Provat Barracuda

segelod; sa:
Nu har jag provat Barracuda, Seayak och några andra. helt klar är barracuda den som mest påminner om glasfiberkajaker som Trapper och Lettman. Tack de råd jag fått. Nu skall jag kolla vad jag gömt i madrassen... $$$$

Kolla också om du inte har något ärende till Tyskland då behöver du inte tömma madrass helt =)
 
Tysklandsköp

Det enda jag kan tänka mig att köpa i tyskland har nog inte så mycket med kajakpaddling att göra. Fast visst kunde man lasta en hel del i Barracudan... 2 backar eller så kanske :)
 
Capella

Mina föräldrar köpte nyss en rotationsgjuten Capella från PH. En av de bästa egenskaperna hos den är knästöden som påminner mer om en forskajak än någon annan havsmodell jag har provat. Man sitter bekvämt i den (tycker även min mor) och den rollar som ett hjul på en nysmord axel. Perfekt för att leka och träna eskimåsväng eller styrteknik med m a o.

Capellan i polyetylen är en populär uthyrningskajak. Jag vet också att t ex Brunnsvikens Kanotklubb använder denna modell för sin inomhusträning.

Långfärdsegenskaperna vet jag mindre om. Någon sade att den kan kännas lätt i aktern, dvs att aktern lätt glider i sidled om man kör utan roder när det blåser?
 

Liknande trådar