Havskajaken Grizzly?

Har någon några erfarenheter av Bear&Water's Grizzly?
Jag har hittat en begagnad sådan. Jag villl ha en snabb men ändå sjöduglig havskajak för dags- och veckoturer. Jag är inte så lång eller tung. Jag tror att detta är rätt kajak för mig. Vad tror du?
 
Grizzly

Vi har en Grizzly (Bel-Ami i Finland) i klubben sedan 1998. Den är definitivt en av de främsta favoriterna, speciellt bland ungdomar och damer.

Grizzlyn är en mycket snabb och helt sjöduglig havskajak. Trots att den är otroligt snabb och lättpaddlad är den inte alls rank.

Packutrymmena är visserligen ganska knappt tilltagna, men det viktigaste ryms nog med. Du kan ju alltid packa något på däcket om allt inte ryms in.

Kolla luckornas tätningar. På de allra tidigaste exemplaren fanns för tunna tätningar som inte höll tätt. Det felet är lätt avhjälpt med att byta tätningar.

Pedalerna/fotstöden är av de bättre jag sett, stadiga och lätta att justera. Roderlinornas justering är också OK. Jag kan inte komma ihåg att det har varit problem med glidande justeringar på roderlinorna.

Om du är av medelstorlek eller mindre så borde Grizzlyn vara som gjord för dig. I den så blir du i alla fall inte efter de andra i gänget.
 
Mången tack...

...för den berikande informationen. Låter ju riktigt possitivt. Aktuellt objekt är från förra året, så lucktätningen kanske klarar sig (ska kolla). Då gäller det bara att få ett bra pris.
Tack igen
 
En kompis till mig har en sådan och han är nöjd. Den är lite trång för fötterna så det går inte att paddla med skor på (storlek 43) men det är ju inte så ofta man gör det. Pedalerna tycker jag är bland det bästa jag sett, eftersom de medger att man tar stöd mot dem utan att ge roderutslag. Utan rodret nedfällt är den lite svårsvängd men det är ju de flesta roderförsedda kajaker, det brukar innebära att den är kursstabil istället.

Om du anser att sittställningen i kajaken passar dig är det nog ett bra köp.
 

Liknande trådar