Jag vill ha en kajak som man kan lugnt sitta o fika i även om det är lite rörelse i vattnet.
Och på en annan bog så vill jag kunna sidsurfa kontrollerbart om jag vill leka i bränningar eller blir överaskad där ute.
Då behöver jag också kunna klämma mig fast i kajaken på nått sätt.
Villken surfski ska jag ha då?
Sidsurfa kan du verkligen göra i en surfski, de är ju byggda för det. Och har du tillräckligt med stabilitet för att fika i kajaken så kan du nog göra det i de nya bredare surfskisen också..
Men missförstå mig inte nu, -jag håller med er och tycker inte heller att det är samma sak. Jag är nog inne på Peifens spår om att det är stor skillnad på att paddla surfski mot att paddla skäddakajak. Inte alls samma sak och det blir lite som att jämföra äpplen och päron (om vi nu ska ta till utslitna gamla talesätt.) Har själv paddlat surfski några år men längtar allt oftare tillbaka till min gamla grönlandspaddel och min långsamma havskajak.
Tyckte dock att det kunde vara intressant med en diskussion utifrån Fischers ställningstagande om att han slutar sälja VKV eftersom han hellre tur-paddlar i en surfski. Han har ju trots allt stor erfarenhet av paddling och har väl gissningsvis varit en ganska viktig återförsäljare för VKV med tanke på att de t.o.m. tillverkat en specialversion i hans namn; Fischer Edition.
Undrar förresten vad VKV tycker om detta. Fanns det ingen representant för dem härinne tidigare?
Edit: Och ja Peifen, en riktigt fet skäddakajak med mycket rocker från VKV vore grymt häftigt!