Nordkapp finns i många utföranden och enligt min erfarenhet hör Nordkapp Jubilee (H2O) till de snabbare och LV till de långsammare i serien, men av någon orsak tycks Nordkapparna alla vara relativt snabba då vädret blir stökigt. Själv bytte jag från Jubilee till LV för att inte alltid behöva lasta kajaken vid stökigt väder och hellre kompromissar jag med utrustningsvikten på långfärd än lyfter i sandsäckar. I mitt tycke hör Nordkapparna till de mest sjödugliga och lätthanterliga havskajaker som finns, men på fartens bekostnad och det finns inte så mycket man kan göra åt det. Vill man ha mera fart gör man det i viss mån på sjöduglighetens bekostnad. Quest LV skulle jag klassa i samma kategori som Nordkapp LV. För mer fart ute på havet skulle jag titta i riktning Avalon Viviane, Seabird H20, Nelo Inuk, VKV, Point 65, Epic m.fl. men som busväderkajaker skulle jag se på Valley, Tiderace, Rockpool, P&H...
Alla kan ju paddlas med vinge, det ska inte vara nåt större problem då man vänjer sig, men vad som är ändamålsenligast är upp till paddlaren själv, och kanske det är lättare (och billigare) att byta paddel än att byta kajak om man vill ha nåt av båda världarna. Har man vingpaddel som reservpaddel ska man vara beredd på att klara av hanteringen i busväder (ifall man förlorar sin europaddel). Min gissning är att ifall man får smaken för vinge får man snart smaken för snabba kajaker (själv har jag funderat på en Seabird Sport 600 för snabba motionsrundor, men LV:n tänker jag behålla och tror inte att jag kommer att paddla den med vinge).
Kursförändringar pga paddeldrag ska man inte kompensera med skäddan, den ska man spara till ogynnsamma vindförhållanden och inte ha den i vattnet och bromsa i onödan.
Vilken Lendal paddel du har du nu? (Blad, längd, vinkel.)
Själv har jag samlat på mig tre st Werners för min Nordkapp LV. Två st. Cyprus (210 o. 215) för långfärd och en Ikelos (210) för kortare turer med tom kajak. Den kortare Cyprusen är dessutom med tunnare skaft vilket ger bättre grepp vintertid med neoprenhandskar. Tidvis känns 210 aningen för kort, och tidvis känns 215 aningen långt... men då skaftdiametern skiljer får jag inte dem kombinerade till två st. 212,5cm... borde jag köpa en till för att få det perfekt...
Då jag blev van vid min första 215 Werner kändes min gamla 220 Lendal Nordkapp för lång och stor, och min gamla 218 Lendal Archipelago för liten och ineffektiv... bara några veckor efter att ha varit helnöjd med dem i många år. Efter att jag böt paddel började Jubileen på riktigt kännas för stor, så allting hänger ihop (paddlare, paddel, kajak).