Haute Route-rygga

DaKine

Jag har en, och MÅNGA av mina alpina vänner har en. INGEN jag känner har varit direkt missnöjd, eller haft allvarligare problem med något som gått sönder.
Tror att den klassiska Helipro, samt Vertec funkar. Lovar!

Re: DaKine

thjartstrom; sa:
Jag har en, och MÅNGA av mina alpina vänner har en. INGEN jag känner har varit direkt missnöjd, eller haft allvarligare problem med något som gått sönder.
Tror att den klassiska Helipro, samt Vertec funkar. Lovar!

Jag har själv en Vertex för "pistnära" åkning och dagsutflykter. Jag har i och för sig inte haft den så väldigt länge, men jag är väldigt nöjd med den. Men är den inte lite liten för det ändamål som avsågs här? Den är ju trots allt bara på ca 20 liter.

Haglöfs Victor 42

Är det ingen som själv testat eller vet någon annan som testat och kan uttala sig om Haglöfs Victor 42 liter? Den är snarlik "gamla" Haglöfs Climber, tycker jag. Är det meningen att den här modellen ska ersätta Climber?

MVH
Petra

Guest

Gäst
Randonee Ryggsäck

Hej Petra
Jag har jobbat som guide i fler talet år och jag kan nog bara säja att du måste gå till butiken och pröva fram en ryggsäck som passar just dig.Pröva dam version.
Tänk på säkerheten.
Gå en lavinkurs
MVH,A.Cederholm.Alpine School Off Canada.

Håller med Hans...

Skit i märke och prova dig fram. Jag har en Haglöfs ROC 45 som passar mig skapligt, tjejen har en Deuter som passar henne utmärkt... Deuter finns knappt i Sverige, hon köpte sin i just Cham.

Istället för vilken ryggäck andra gillar, identifiera några viktiga faktorer att utvärera säcken ifrån ex

-Passform (främst ryggens längd är viktig)
-Stabilitet (packa säcken i affären. Satbil när du kliver upp på en bänk?)
-Volym (ca 50 för HR)
-Vikt (Lättare är alltid bättre)
-Pris (Arc'teryx 3200, Haglöfs 1200)

Som sagt tidigare, var inte rädd att vänta till du åkt ner och köpa, stort utbud i Cham.

/HR vecka 15 för föhl

Jag har en viktor 50 den är väl snarlik 42:an.

Den har inte varit med på några jätte extrema äventyr men det har följt med mig under många besök på många turer till olika klätterklippor och under 4-5 dagar dagsturskiåkning.

Av detta kan jag bara säga att det är en jätte bra ryggsäck!

/Gustaf

Tjejmodeller

hanscederholm; sa:
Pröva dam version.
Tänk på säkerheten.
Gå en lavinkurs
MVH,A.Cederholm.Alpine School Off Canada.

Damversioner är INTE LÄTTA att hitta. En säljare jag pratade med förklarade att flertalet klätter-/alpinist-/topptursryggor tillverkas med 180 cm långa killar som tänkta användare. Jag är relativt lång, men trots detta är många av de säckar jag provat alldeles för långa i ryggen. Min stora tältturssäck är en damspecifik modell och jag lovar att man märker skillnad - det är som dag och natt jämfört med en "unisexmodell". Så tyvärr hänvisas jag p g a produktutbudet till unisexmodeller.

Om någon känner till en ryggsäck som uppfyller mina krav och finns i damutförande så tar jag tacksamt emot tips.

MVH
Petra
[Ändrat av madir 2003-03-14 kl 14:18]

Dimond 50 i 3 sorlekar

Moutain Equipment Dimond 50 säcken finns i 3 storlekar S,M,L. Det kan kanske vara något?

Re: Dimond 50 i 3 sorlekar

Kretz; sa:
Moutain Equipment Dimond 50 säcken finns i 3 storlekar S,M,L. Det kan kanske vara något?

Arc'teryx Khamski finns också i tre storlekar, storlek M satt som ett smäck, men den stora nackdelen var priset - smått otroliga 2500 kr!! Men "tyvärr" verkar det bli den ändå, eftersom de andra säckarna jag provat inte har passat. Och gudarna ska veta att jag har provat säckar...

MVH
Petra

-----Black Diamond Ice Pack-----

Är det ingen som har provat Black Diamond Ice Pack.
Jag har en på 44L den tycker jag funkar bra...
Det kan ju vara värt att kolla upp , den ligger ju bra till i pris också.

Re: -----Black Diamond Ice Pack-----

jani; sa:
Är det ingen som har provat Black Diamond Ice Pack.
Jag har en på 44L den tycker jag funkar bra...
Det kan ju vara värt att kolla upp , den ligger ju bra till i pris också.

Har provat Black Diamond Ice Pack, både i 44 liters- och 50-litersversionen. Båda var för långa i ryggen för mig. Slutligen blev det en Arc'teryx Khamski storlek M, den satt som ett smäck och snart blir det testtur i Jämtlandsfjällen! Tack för alla tips.

MVH
Petra

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg